Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Erkendelse, viden og læring ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Århus: Torsdage kl. 14:00-17:00. Første gang 8/9.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 31770

Formål

Efter gennemført modul har den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

- viden om og overblik over forskellige filosofiske positioner vedrørende viden, erkendelse og læring.

- forståelse af disses samspil med pædagogiske teorier.

- færdighed i at analysere og diskutere forskellige begreber og teorier om viden, erkendelse og læring.

- færdighed i at identificere og diskutere forskellige videnskabsfilosofiske positioner og deres betydning for opfattelsen af forholdet mellem filosofi og videnskab, herunder hvordan dette forhold manifesterer sig inden for pædagogik og uddannelsesvidenskab, samt i diskussioner af de pædagogiske professioners vidensgrundlag.

- færdighed i at vurdere og vælge blandt forskellige videnskabsfilosofiske positioner.

- færdighed i at vurdere forskellige videnskabsfilosofiske positioners perspektiver for didaktik.

- kompetence mht. at kunne identificere og diskutere såvel klare som uklare problemstillinger og positioner i forhold til deres teoretiske indhold, ståsted, forudsætninger og konsekvenser.

- kompetence mht. at bidrage til at manøvrere i forhold til komplekse teoretiske sammenhænge.

Indhold

Der studeres problemstillinger af betydning for pædagogisk teori og praksis som f.eks. forholdet mellem teori og praksis, tro, viden og kunnen, sansning, erkendelse og erfaring, oplevelse og åbenbaring, tænkning og videnskab samt sammenhængen mellem vidensgrundlag, læring og didaktik. Der kan præsenteres såvel erkendelsesteori og æstetik som videnskabsfilosofi og videnskabelige teorier om erkendelse, viden og læring. Disse kan f.eks. være: Positivisme, pragmatisme, fænomenologi, hermeneutik, kritisk teori, strukturalisme, kritisk rationalisme, historisk epistemologi, diskursteori og systemteori.

Faglige forudsætninger

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges som en variation af forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende.

Dansk - på dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk

Litteratur

Se kapitel 4. Studieordningens regelbestemmelser under afsnittet Om prøver. Se herudover i undervisningsplanen.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur