[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul har den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:
- viden om og overblik over vigtige dele af den filosofiske traditions bidrag til pædagogikken.
- viden om pædagogikkens idéhistorie.
- forståelse af pædagogisk filosofiske problemstillingers, begrebers og opfattelsers historiske karakter og kontekstafhængighed.
- færdighed i at analysere og redegøre for klassiske pædagogisk filosofiske tekster.
- færdighed i at reflektere over, vurdere og diskutere pædagogisk filosofiske problemstillinger og ideer i et længere tidsperspektiv
- kompetence mht at redegøre for pædagogisk filosofiske begreber, tankegange og problemstillinger i et historisk perspektiv
- kompetence mht. selvstændigt at kunne udvikle sin viden om pædagogikkens filosofi- og idéhistorie.
Der studeres klassiske ('kanoniske') pædagogisk filosofiske tekster, og der analyseres en række pædagogisk filosofiske begrebers og begrebskompleksers idéhistoriske udvikling. Disse kan f.eks. være: Erfaring og læring, dannelse og uddannelse, opdragelse og undervisning, viden og vilje, følelser og fornuft, tro og videnskab, umyndighed og myndighed, individ og fællesskab, privat og offentlig, civilisation og kultur, natur og kultur, stat og samfund, udvikling og vækst.
Ove Korsgaard
Jørgen Huggler
Undervisningen tilrettelægges som en variation af forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende.
Dansk - på dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk
Se kapitel 4. Studieordningens regelbestemmelser under afsnittet Om prøver. Se herudover i undervisningsplanen.