Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogikkens filosofi- og idehistorie ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: København: Tirsdage. Hold I: kl. 10:00-13:00. Hold II: kl. 14:00-17:00. Første gang 6/9.
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 31186

Formål

Efter gennemført modul har den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

- viden om og overblik over vigtige dele af den filosofiske traditions bidrag til pædagogikken.

- viden om pædagogikkens idéhistorie.

- forståelse af pædagogisk filosofiske problemstillingers, begrebers og opfattelsers historiske karakter og kontekstafhængighed.

- færdighed i at analysere og redegøre for klassiske pædagogisk filosofiske tekster.

- færdighed i at reflektere over, vurdere og diskutere pædagogisk filosofiske problemstillinger og ideer i et længere tidsperspektiv

- kompetence mht at redegøre for pædagogisk filosofiske begreber, tankegange og problemstillinger i et historisk perspektiv

- kompetence mht. selvstændigt at kunne udvikle sin viden om pædagogikkens filosofi- og idéhistorie.

Indhold

Der studeres klassiske ('kanoniske') pædagogisk filosofiske tekster, og der analyseres en række pædagogisk filosofiske begrebers og begrebskompleksers idéhistoriske udvikling. Disse kan f.eks. være: Erfaring og læring, dannelse og uddannelse, opdragelse og undervisning, viden og vilje, følelser og fornuft, tro og videnskab, umyndighed og myndighed, individ og fællesskab, privat og offentlig, civilisation og kultur, natur og kultur,  stat og samfund, udvikling og vækst.

Faglige forudsætninger

Underviser

Ove Korsgaard
Jørgen Huggler

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges som en variation af forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende.

Dansk - på dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk

Litteratur

Se kapitel 4. Studieordningens regelbestemmelser under afsnittet Om prøver. Se herudover i undervisningsplanen.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur