[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
Demonstrere indsigt i og overblik over den pædagogiske psykologis teorilandskab og praksisfelter. Dette omfatter indsigt i og overblik over pædagogiske og psykologiske teorier, begreber og hjælpediscipliner samt disses videnskabsteoretiske implikationer og historiske, kulturelle og samfundsmæssige udvikling, relevans og anvendelse lokalt og internationalt.
Modulet består af fagelementerne: "Introduktion" og "Akademisk profession og færdigheder".
Fagelementet "Introduktion":
I dette fagelement sættes særlig fokus på teorier og begreber sådan som disse er relevante inden for det pædagogisk-psykologiske felt, og der ses på hvilke konsekvenser forskellige videnskabsteoretiske og etiske grundlag, teorier, discipliner og tilgange medfører for forståelsen af det pædagogisk-psykologiske praksisfelt og de pædagogisk-psykologiske problemstillinger. Herigennem vises det, hvordan feltet trækker på forskellige psykologiske subdiscipliner (som f.eks. udviklingspsykologi, læringspsykologi, socialpsykologi, organisationspsykologi, kognitionspsykologi, neuropsykologi), på pædagogiske subdiscipliner (som f.eks. almen pædagogik, specialpædagogik, opdragelse, socialisation), på andre fagdiscipliner (som antropologi, sociologi, minoritetsforskning, kønsforskning, statistik mm.) samt på forskellige teoretiske tilgange (som f.eks. psykodynamiske teorier, fænomenologi, virksomhedsteori, kulturpsykologi, kritisk psykologi, poststrukturalisme, socialkonstruktionisme, social analytik m.m.)
Fagelementet "Akademisk profession og færdigheder":
Introduktion til pædagogisk-psykologiske akademiske færdigheder (herunder skrivning, begrebsliggørelse, refleksiv læsning og analyse, kildekritik m.m.) i forhold til introduktion til det pædagogisk-psykologiske professionsfelt.
Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.
Hanne Kirstine Adriansen
Christian Gerlach
Mia Herskind (koordinator)
Grethe Kragh-Müller
Laila Colding Lagermann
Anne Maj Nielsen
Poul Nissen
Simon Nørby
Henrik Skovlund
Nina Tange
Forelæsninger, temaseminarer og øvelser.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Annonceres senere.
Se studieordningen for yderligere information.