[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Dette valgfag udbydes under Institut for Pædagogik .
Forudsætningen for, at et valgfag bliver oprettet med ugentlig undervisning, er et deltagerantal på minimum 20 studerende. Ved tilmeldinger på minimum 10 studerende kan der oprettes en studiekreds med vejledning og enkelte samlinger.
Ved ansøgning om valgfaget kræver det en forhåndsgodkendelse fra studienævnet ved Institut for Pædagogik, medmindre valgfaget er udbudt på den uddannelse, som du er indskrevet på. I så fald vil valgfaget figurere på din tilmeldingsseddel på selvbetjening.
Meritansøgningsskemaet kan hentes her: http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere indsigt i sociologisk kompleksitets- og kommunikationsteori samt i epistemologisk konstruktivismeteori
- demonstrere indsigt i funktions-, organisations- og interaktionssystemers specifikke kendetegn
- vurdere rækkevidde og anvendelighed af sociologisk kompleksitets- og kommunikationsteori i en pædagogisk-sociologisk kontekst
- analysere og diskutere pædagogisk-sociologiske problemstillinger i et kompleksitets- og kommunikationsperspektiv
I studieenheden analyseres pædagogisk-sociologiske problemstillinger på interaktions-, organisations- og samfundsniveau ud fra en forestilling om videnssamfundet som et komplekst, moderne og refleksivt samfund. Udgangspunktet er vending fra handlings- til kommunikationsteori i sociologien repræsenteret ved Niklas Luhmann m.fl. Modulet beskæftiger sig med kompleksitetsteorier samt med forskelslogik, andenordenskybernetik og systemteori for med sådanne at kunne foretage teoretiske og/eller empiriske analyser af problemstillinger inden for den pædagogiske sociologis genstandsfelt.
Modulansvarlig: Jens Rasmussen, jera@dpu.dk
Undervisningsgangene vil blive tilrettelagt sådan, at der veksles mellem forelæsninger om udvalgte temaer, at studiegrupper formulerer og diskuterer spørgsmål til de (læste) tekster, samt præsentation og vejledning af projektarbejde
Dansk
Generel baggrundslitteratur:
Kneer, G., & Nassehi A.(1997). Niklas Luhmann. Introduktion til teorien om sociale systemer. København: Hans Reitzels Forlag.
Luhmann, N. (2002). How Can the Mind Participate in Communication? I W. Rasch (Red.), Theories of Distinction. Stanford: Stanford University Press. (Kompendium)
Luhmann, N. (2007). Indføring i systemteorien (B. Christensen, Trans.). København: Unge Pædagoger.
Qvortrup, L. (2004). Det vidende samfund - mysteriet om viden, læring og dannelse. København: Unge Pædagoger.
Rasch, W. (Ed.). (2002). Theories of Distinction. Redescribing the Descriptions of Modernity. Stanford: Stanford University Press.
Rasmussen, J. (1997). Socialisering og læring i det refleksivt moderne. København: Unge Pædagoger.
Rasmussen, J. (Red.). (2002). Luhmann anvendt. København: Unge Pædagoger.
Rasmussen, J. (2004). Undervisning i det refleksivt moderne. Politik, profession, pædagogik. København: Hans Reitzels Forlag.
Rasmussen, J., Kruse, S., & Holm, C. (2007). Viden om uddannelse. Uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. København: Hans Reitzels Forlag.
Schuldt, C. (2006). Systemteori. København: Unge Pædagoger
Tilvalg uden videregående studieprojekt (10 ECTS):
Modulet gennemføres ved aflevering af en skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern prøve med intern censur.
Tilvalg med videregående studieprojekt (20 ECTS):
Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.