[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Dette valgfag udbydes under Institut for Pædagogik .
Forudsætningen for, at et valgfag bliver oprettet med ugentlig undervisning, er et deltagerantal på minimum 20 studerende. Ved tilmeldinger på minimum 10 studerende kan der oprettes en studiekreds med vejledning og enkelte samlinger.
Ved ansøgning om valgfaget kræver det en forhåndsgodkendelse fra studienævnet ved Institut for Pædagogik, medmindre valgfaget er udbudt på den uddannelse, som du er indskrevet på. I så fald vil valgfaget figurere på din tilmeldingsseddel på selvbetjening.
Meritansøgningsskemaet kan hentes her: http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/
Modulet indeholder en introduktion til kvantitative forskningsmetoder inden for uddannelses- og pædagogisk forskning. Modulet sigter på både at give de studerende indsigt i de kvantitative forskningsmetoder, som de møder inden for uddannelses- og pædagogisk forskning og at kunne udføre egne analyser på et udvalgt datamateriale.
Kurset skal give de studerende indsigt i, hvorvidt et givet datamateriale er velegnet til at besvare deres analysespørgsmål og foretage simple og flerdimensionelle kvantitative analyser, fx lineær regressionsanalyse og analyse af flerdimensionelle antalstabeller, samt foretage relevante statistiske test. Kurset skal endelig også skitsere de muligheder, fortsatte studier i kvantitative metoder tilbyder. Kurset vil anvende data, der er relevante for uddannelses- og pædagogisk forskning.
Inden for uddannelses- og den pædagogiske forskning sættes der i stigende grad fokus på brugen - og misbrugen - af kvantitative forskningsmetoder. Kvantitative metoder kan anvendes til at beskrive forhold i en stikprøve og heraf slutte om forholdene i en population. Fx kan man beskrive forskellene mellem piger og drenge i folkeskolens afgangsprøve i problemregning. Eller hvor mange elever der er i en klasse og klassens eksamensresultater. Man kan beskrive et enkelt forhold, fx kønsfordelingen blandt lærere i grundskolen, eller sammenfaldet mellem flere forhold, fx hvor mange piger og drenge der har et gennemsnit over 7 ved folkeskolens afgangsprøve. Modulet har to formål - dels at give den studerende indblik i statistiske test - dvs at undersøge om en forskel i en stikprøve også gælder i populationen og dels at kunne udsige om et sammenfald mellem to variabler, fx en tilsyneladende forskel mellem piger og drenges prøveresultater skyldes en eller flere bagvedliggende forhold. Det kunne fx være, at piger er mere flittige end drenge. Når man sammenligner piger og drenge, der er lige flittige, så kunne det være, man opdagede, at der ikke er nogen forskel i prøveresultater. På den måde får man indblik i, at det ikke er køn som sådan, der er årsag til forskelle mellem piger og drenge, men derimod en kønsbetinget forskel i arbejdsindsatsen i skolen. På den måde er man kommet et niveau længere ned i forståelsen af kønsforskelle mellem piger og drenge med hensyn til faglige færdigheder.
Ingen
Modulansvarlig: Anders Holm, ahol@dpu.dk
Dansk