Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogisk sociologisk teori ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Torsdag kl. 10:15-15:15
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 24961

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :

  • demonstrere indsigt i forholdet mellem pædagogik og samfund, som det udspiller sig på forskellig tid og sted og på forskellige analyseniveauer
  • formulere, analysere og vurdere pædagogisk sociologiske problemstillinger knyttet til samfundets forskellige sfærer, til uddannelsespolitik, til institutioner og organisationer med pædagogiske opgaver eller til socialisering samt demonstrere kendskab til, hvorvidt sådanne problemstillinger er empirisk belyst
  • demonstrere indsigt i forskellige pædagogiske og sociologiske paradigmer og i teorier på forskellige analyseniveauer samt vurdere og diskutere deres relevans med henblik på at frembringe forklaringer på pædagogisk sociologiske problemstillinger
  • demonstrere indsigt i forskellige opfattelser af videnskabelig erkendelse og forskellige erkendeformers potentiale samt identificere og vurdere det videnskabsteoretiske grundlag for udsagn om pædagogisk-sociologiske problemstillinger.

Indhold

Modulet beskæftiger sig med pædagogikkens og uddannelsernes samfundsmæssige, institutionelle, organisatoriske og interaktive dimensioner i teorihistorisk og videnskabsteoretisk perspektiv.

Der fokuseres på klassiske og nutidige teorier om det moderne samfunds karakteristika, konflikter og udfordringer og om deres sammenhænge med uddannelse, socialisering, undervisning og andre former for pædagogisk virksomhed inden for offentlig forvaltning, sundhedsvæsen, pædagogiske institutioner og skoler.

Der arbejdes med overordnede begreber og teorier om individ og fællesskab, om social integration og reproduktion og om social ulighed og mobilitet i forhold til livsform, klasse, køn, etnicitet og andre relevante differentieringer i det moderne samfund. Disse tematikker genoptages på et konkret og empirisk plan i modulerne Opdragelse og uddannelse 1 og 2 .

Der arbejdes desuden med forskellige opfattelser af videnskabelig erkendelse og de forskellige erkendeformers, teoriers og begrebers potentialer. Disse problemstillinger danner grundlag for og konkretiseres i arbejdet på modulet Forskningsmetoder og forskningsdesign .

Faglige forudsætninger

Underviser

Modulansvarlig: Hans Dorf, hado@dpu.dk

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Heine Andersen & Lars Bo Kaspersen (red.): Klassisk og moderne samfundsteori, Hans Reitzels forlag, København 2007, N. Mik-Meyer & K. Villadsen: Magtens former - Sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren, Hans Reitzel 2007, samt det Undervisningskompendium , der er udarbejdet til modulet.
P. Berger & T. Luckmann: Den sociale konstruktion af virkeligheden , Akademisk forlag 2003 indgår som baggrundslitteratur i både Pædagogisk sociologisk teori og Opdragelse og uddannelse 1 .

Finn Collin og Simo Køppe (red.): Humanistisk videnskabsteori . DR Multimedie, København 2003.

Rasmussen, J. (2003): Den pædagogiske sociologis historie, genstandsfelt og nutidige udfor-dringer, i I. M. Bryderup red.: Pædagogisk sociologi - en antologi, DPU forlag, s. 29-55, gi-ver en kort introduktion til pædagogisk sociologi som genstandsfelt. Artiklen er medta-get i undervisningskompendiet.

Z. Bauman & T. May (2004): At tænke sociologisk, Hans Reitzels forlag, er en letlæst ge-nerel introduktion til sociologien som fag og tænkemåde.

Knud Jensen & Niels Rosendal Jensen (red.)(2007-08): Pædagogisk sociologi bind I - IV, DPU forlag, har bidrag af en række medarbejdere fra forskellige forskningsområder knyttet til pædagogisk sociologi.

Michael Hviid Jacobsen, Mikael Carleheden & Søren Kristiansen (red.)(2001): Traditi-on og fornyelse - en problemorienteret teorihistorie for sociologien, Ålborg Universitetsforlag, er en problemorienteret introduktion til en række klassiske og moderne sociologer samt nogle bredere teoretiske områder.

Heine Andersen (red.)(2004): Sociologi - en grundbog til et fag, Hans Reitzels forlag (3. udg.), er en introduktion til forskellige sociologiske paradigmer og til en række af socio-logiens anvendelsesområder i samfundet. Som introduktion til sociologien som viden-skab kan man med fordel læse del 1.

Torsten Thurén (1997): Videnskabsteori for begyndere, (Munksgaard og Samlerens bog-klub), er en generel og letlæst introduktion til en række temaer i (især) samfundsviden-skabernes og humanioras videnskabelighed.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • bedømt efter 7-skala med intern censur