[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :
Modulet beskæftiger sig med pædagogikkens og uddannelsernes samfundsmæssige, institutionelle, organisatoriske og interaktive dimensioner i teorihistorisk og videnskabsteoretisk perspektiv.
Der fokuseres på klassiske og nutidige teorier om det moderne samfunds karakteristika, konflikter og udfordringer og om deres sammenhænge med uddannelse, socialisering, undervisning og andre former for pædagogisk virksomhed inden for offentlig forvaltning, sundhedsvæsen, pædagogiske institutioner og skoler.
Der arbejdes med overordnede begreber og teorier om individ og fællesskab, om social integration og reproduktion og om social ulighed og mobilitet i forhold til livsform, klasse, køn, etnicitet og andre relevante differentieringer i det moderne samfund. Disse tematikker genoptages på et konkret og empirisk plan i modulerne
Opdragelse og uddannelse 1 og 2
.
Der arbejdes desuden med forskellige opfattelser af videnskabelig erkendelse og de forskellige erkendeformers, teoriers og begrebers potentialer. Disse problemstillinger danner grundlag for og konkretiseres i arbejdet på modulet
Forskningsmetoder og forskningsdesign
.
Modulansvarlig: Hans Dorf, hado@dpu.dk
Dansk
Heine Andersen & Lars Bo Kaspersen (red.):
Klassisk og moderne samfundsteori,
Hans Reitzels forlag, København 2007, N. Mik-Meyer & K. Villadsen:
Magtens former - Sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren,
Hans Reitzel 2007, samt det
Undervisningskompendium
, der er udarbejdet til modulet.
P. Berger & T. Luckmann:
Den sociale konstruktion af virkeligheden
, Akademisk forlag 2003 indgår som baggrundslitteratur i både
Pædagogisk sociologisk teori
og
Opdragelse og uddannelse 1
.
Finn Collin og Simo Køppe (red.):
Humanistisk videnskabsteori
. DR Multimedie, København 2003.
Rasmussen, J. (2003): Den pædagogiske sociologis historie, genstandsfelt og nutidige udfor-dringer, i I. M. Bryderup red.: Pædagogisk sociologi - en antologi, DPU forlag, s. 29-55, gi-ver en kort introduktion til pædagogisk sociologi som genstandsfelt. Artiklen er medta-get i undervisningskompendiet.
Z. Bauman & T. May (2004): At tænke sociologisk, Hans Reitzels forlag, er en letlæst ge-nerel introduktion til sociologien som fag og tænkemåde.
Knud Jensen & Niels Rosendal Jensen (red.)(2007-08): Pædagogisk sociologi bind I - IV, DPU forlag, har bidrag af en række medarbejdere fra forskellige forskningsområder knyttet til pædagogisk sociologi.
Michael Hviid Jacobsen, Mikael Carleheden & Søren Kristiansen (red.)(2001): Traditi-on og fornyelse - en problemorienteret teorihistorie for sociologien, Ålborg Universitetsforlag, er en problemorienteret introduktion til en række klassiske og moderne sociologer samt nogle bredere teoretiske områder.
Heine Andersen (red.)(2004): Sociologi - en grundbog til et fag, Hans Reitzels forlag (3. udg.), er en introduktion til forskellige sociologiske paradigmer og til en række af socio-logiens anvendelsesområder i samfundet. Som introduktion til sociologien som viden-skab kan man med fordel læse del 1.
Torsten Thurén (1997): Videnskabsteori for begyndere, (Munksgaard og Samlerens bog-klub), er en generel og letlæst introduktion til en række temaer i (især) samfundsviden-skabernes og humanioras videnskabelighed.