Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Socialpædagogik ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Mandage kl. 13:15-16:15
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 32535

Særlige betingelser

Dette valgfag udbydes under Institut for Pædagogik .

Forudsætningen for, at et valgfag bliver oprettet med ugentlig undervisning, er et deltagerantal på minimum 20 studerende. Ved tilmeldinger på minimum 10 studerende kan der oprettes en studiekreds med vejledning og enkelte samlinger.

Ved ansøgning om valgfaget kræver det en forhåndsgodkendelse fra studienævnet ved Institut for Pædagogik, medmindre valgfaget er udbudt på den uddannelse, som du er indskrevet på. I så fald vil valgfaget figurere på din tilmeldingsseddel på selvbetjening.

Meritansøgningsskemaet kan hentes her: http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/

Formål

Socialpædagogikken beskæftiger sig i dag i høj grad med 'problemer' og 'målsætninger' i forhold til mellemmenneskelige relationer. Socialpædagogik er derfor ikke suverænt en særlig pædagogik for 'minusvarianter', men et langt bredere anliggende som en social pædagogik, der såvel skal bidrage til at sikre samfundets sociale sammenhængskraft, som til styrkelse af udsatte og sårbare børn, unge og voksnes handlekompetencer, selvstændighed og myndighed.

Efter gennemført studieenhed kan den studerende på et videnskabeligt grundlag:

  • demonstrere indsigt i socialpædagogikkens teoretiske og historiske 'rødder' og i dens nuværende form i et sociologisk, pædagogisk og socialpolitisk perspektiv
  • demonstrere overblik over centrale socialpædagogiske praksisfelter og problemstillinger
  • analysere, vurdere og diskutere implikationer forbundet med forskellige socialpædagogiske metodevalg (pædagogiske interventions- og støtteformer, opsøgende og forebyggende indsatser)
  • vurdere forskningsmetodiske problemstillinger omkring dokumentation og evidensbasering
  • formulere forslag til og gennemføre en konkret institutionsanalyse eller en analyse af brugen af socialpædagogiske metoder i en teoretisk og samfundsmæssig kontekst.

Indhold

I studieenheden analyseres socialpædagogiske problemstillinger på individ-, organisations- og samfundsniveau både som videnskabelige og som professionelle udfordringer med henblik på dels at tilvejebringe et grundlag for forståelse af og indsigt i, hvordan begrebet har været forstået historisk og teoretisk, og dels på at forstå dets historiske og aktuelle kontroverser og perspektiver. Studieenheden behandler desuden emner som socialpædagogikkens teori- og videnskabshistorie, problemer i mellemmenneskelige relationer, opdragelse, uddannelse, socialisering etc.

 

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan i PDF format

undervisningsplan

Underviser

Modulansvarlig: Lektor Søren Langager,  langager@dpu.dk

 

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. gr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Tilvalg uden videregående studieprojekt (10 ECTS):

Modulet gennemføres ved aflevering af en skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern prøve med intern censur.

Tilvalg med videregående studieprojekt (20 ECTS):

Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.