[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende
gennem aktiv deltagelse i undervisningen
kan
redegøre
for denne viden,
bruge
denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt
forme
sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.
Genstandsområdet
I læseplanen vil være præciseret hvor mange fordybelsesaktiviteter der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Barnets tilegnelse af modersmålet er en af de mest fantastiske udviklingsprocesser, der findes. Hvordan kan det gå til, at et barn, der ved fødslen hverken kan sige eller forstå et eneste ord, i løbet af de efterfølgende tre-fire år opnår en evne til at sætte ord på et hav af oplevelser, behov, tanker og følelser samt til at skabe et uendeligt antal sætninger?
I denne fordybelsesaktivitet vil vi beskæftige os med de centrale teorier om sprogtilegnelsen og diskutere deres forskellige bud på, hvordan og hvorfor næsten alle børn formår at klare den enorme opgave, som modersmålstilegnelsen er: Hvilke kognitive og indlæringsmæssige forudsætninger har barnet for det, og hvilke roller spiller hhv. familien, samfundet og barnets genetik? En vigtig vinkel på disse spørgsmål er de tilfælde, hvor sprogtilegnelsen ikke forløber som normalt, fx ved SLI eller autisme, og vi vil derfor også komme omkring den afvigende sprogtilegnelse.
Vi skal have hænderne i - og et kritisk blik på - nogle af de mange test, der ude i børnehaverne og den kliniske praksis anvendes til vurdering af børns sprog, ligesom vi skal diskutere fordele og ulemper ved eksperimentelle og observationelle metoder. Hvis der er stemning for det, sætter vi tid af til at arbejde med computerprogrammet CLAN, der anvendes til transskription og analyse af samtaler.
Fagets kursuskode (AULA): PSYE11CB
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Cecilia Brynskov
Grundbog: Karmiloff, K. & Karmiloff-Smith, A. (2002). Barnets veje til sprog , Kbh., Hans Reitzel. Grundbogen vil blive suppleret med artikler.
Onsdag kl. 9-12 i lokale 224
Første gang: Se AULA
80 % tilstedeværelse og aktiv deltagelse