Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Fantasi og forestillingsevne i psykologisk perspektiv, ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC/KAND
  • Semester/kvarter: BAC 5. semester/KANDIDAT
  • Timer per uge: 2-3 + enkelte forlængede workshops
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 18068

Formål

Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet
En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.

Genstandsområdet
I læseplanen vil være præciseret hvor mange fordybelsesaktiviteter der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.


Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold


Kursusbeskrivelse



Fantasien
er et vanskeligt begreb - både fænomenologisk og psykologisk. Den er lovprist
blandt filosoffer, pædagoger og poeter, men er sværere at få tag på rent
videnskabeligt. Hvordan kan vores biologisk funderede sind optænke og opleve
ting der ikke er der i virkeligheden? Og hvad skal den slags øjebliksflugt
overhovedet gøre godt for hos individet?



Fantasien er for nyligt kommet tilbage på det psykologiske
verdenskort I adskillige bogudgivelser, og er dermed flyttet fra at være noget
mytologisk og uhåndgribeligt til et legitimt emne indenfor især den kognitive
forskning.



I seminarets løb får den studerende bred indsigt i hvad der er
sagt og skrevet om fantasier, opfindsomhed, leg og forestillingsevne, og
forståelse for hvordan begreberne kan være relevante i psykologens virke.



Seminaret baseres på faste forelæsninger, suppleret med gæster,
fælles øvelser og aktiviteter - fra det kreative til det videnskabelige. Der er
mulighed for at deltage i underviserens forskning i læring igennem fiktioner og
spil.



Forelæsningerne vil være opdelt i "læring og kreativitet",
"kognitive og neurale vinkler", samt "personlighed og kliniske vinkler".



 

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11AL2

Faglige forudsætninger

BAC: Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi, samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Andreas Lieberoth

Undervisnings- og arbejdsform

Litteratur



 



 

Vi læser fortrinsvist artikler skrevet om fantasi og beslægtede
begreber efter år 2000. Studerende kan med fordel anskaffe K. D. Markman, W. M.
P. Klein & J. A. Suhr (2009) (eds.) Handbook of imagination and mental simulation . New York/Hove: Psychology Press, til
kursusdeltagelse og fordybelse i underemner.



 



 

Læsepensum
gennemgås ved første undervisningsgang, men kommer bl.a. til at inkludere:



 

Byrne, R. M. J. & V. Girotto (2009) Cognitive
processing in counterfactual thinking, in K. D. Markman, W. M. P. Klein &
J. A. Suhr (eds.) Handbook of imagination and mental simulation , New
York & Hove: Psychology Press, pp. 151-160



 

Klinger, E. (2009) Daydreaming and fantasizing:
Thought flow and motivation in K. D. Markman, W. M. P. Klein & J. A. Suhr
(eds.) Handbook of imagination and mental simulation . pp. 225-240. New
York/Hove: Psychology Press



 

Person, E. S. (2003) The creative role of fantasy in
adaptation, in J. Phillips & J. Morley (eds.) Imagination and its
pathologies
, Cambridge & London: The MIT Press, pp. 111-132



 

Taylor, S. E., L. B. Pham, I. D. Rivkin & D. A.
Armor (1998) Harnessing the imagination: mental simulation, self-regulation and
coping, American Psychologist , 53, 4, 429-439



 

Lynott, D. & M. Keane (2005) Familiarity and
novel compound production
, CogSci 2005 proceedings, pp. 1367-1372



 

Hassabis, D. D. Kumaran & E. A. McGuire (2007)
Using Imagination to Understand the Neural Basis of Episodic Memory, J.
Neuroscience,
27, 52,14365-14374



 

Undervisningstidspunkt og sted

 

Torsdage kl. 12-15 i lokale 620, bygn. 1483

Undervisningen den 10/11-11 foregår i lokale 528, bygn 1481

Første gang: 15. september 2011

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur