Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Fordybelsesseminar i aldring og selvbiografisk hukommelse ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: 3 timer pr. uge á 14 undervisningsgange
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen.  Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 18066

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

 

Indhold

  

Dette seminar giver mulighed for at fordybe sig i, hvorledes den selvbiografiske hukommelse ændrer sig, når vi bliver ældre. Selvbiografisk hukommelse er evnen til at genkalde sig erindringer fra ens personlige fortid og forestille sig mulige begivenheder i ens personlige fremtid. Vi vil beskæftige os med denne type hukommelse ift. den (raske) del af befolkningen, der oplever en såkaldt normal aldring og med den del af befolkningen, der har fået sygdommen demens.

Hvilke erindringer står klarest for os, når vi bliver ældre? Hvilken betydning har det for ældre at kunne genkalde sig selvbiografiske erindringer? Hvorfor kan mange ældre med demens huske oplevelser fra barndommen og ungdommen, men glemme hvad de lavede i sidste uge? Og kan de bedst huske begivenheder, de kun har oplevet én gang eller begivenheder, de har oplevet flere gange? Det er spørgsmål som disse, vi vil undersøge og diskutere i dette seminar.

 

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11TJ

Faglige forudsætninger

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Tina P. Jeppesen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

Luo, L. & Craik, F.I.M. (2008). Aging and memory: A cognitive approach. Canadian Journal of Psychiatry, 53 (6), 346-353.

Hvis der er mulighed for det, må du også gerne notere denne artikel (ud over den ovenstående artikel):

Levine, B., Svoboda, E., Hay, J.F. et al. (2002). Aging and autobiographical memory: Dissociating episodic from semantic retrieval. Psychology and aging, 17 (4), 677-689.

Undervisningstidspunkt og sted

 

Mandage kl. 9-12 i lokale 224

Første gang: Se AULA

 

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


80% tilstedeværelse og 1-2 oplæg