[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Dette seminar giver mulighed for at fordybe sig i, hvorledes den selvbiografiske hukommelse ændrer sig, når vi bliver ældre. Selvbiografisk hukommelse er evnen til at genkalde sig erindringer fra ens personlige fortid og forestille sig mulige begivenheder i ens personlige fremtid. Vi vil beskæftige os med denne type hukommelse ift. den (raske) del af befolkningen, der oplever en såkaldt normal aldring og med den del af befolkningen, der har fået sygdommen demens.
Hvilke erindringer står klarest for os, når vi bliver ældre? Hvilken betydning har det for ældre at kunne genkalde sig selvbiografiske erindringer? Hvorfor kan mange ældre med demens huske oplevelser fra barndommen og ungdommen, men glemme hvad de lavede i sidste uge? Og kan de bedst huske begivenheder, de kun har oplevet én gang eller begivenheder, de har oplevet flere gange? Det er spørgsmål som disse, vi vil undersøge og diskutere i dette seminar.
Fagets kursuskode (AULA): PSYE11TJ
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Tina P. Jeppesen
Seminarundervisning
Luo, L. & Craik, F.I.M. (2008). Aging and memory: A cognitive approach. Canadian Journal of Psychiatry, 53 (6), 346-353.
Hvis der er mulighed for det, må du også gerne notere denne artikel (ud over den ovenstående artikel):
Levine, B., Svoboda, E., Hay, J.F. et al. (2002). Aging and autobiographical memory: Dissociating episodic from semantic retrieval. Psychology and aging, 17 (4), 677-689.
Mandage kl. 9-12 i lokale 224
Første gang: Se AULA
80% tilstedeværelse og 1-2 oplæg