Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Hukommelse og sprog i et udviklingsperspektiv ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27900

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.

Indhold

Hukommelse og sprog er helt centrale elementer for individers evne til at fungere i dagligdagen. Samtidig udgør evnen til at huske og evnen til at mestre et meningsfuldt sprog en væsentlig del af den udvikling barnet gennemgår fra fødselen og resten af livet. På denne fordybelsesaktivitet vil vi fokusere på udviklingen fra fødselen og frem til skolealderen. Vi vil søge en forståelse af udviklingen af hukommelse og sprog og, ikke mindst, vil vi se på, hvordan disse spiller sammen i barnets udvikling. Dette samspil menes f.eks. at kunne have betydning for vores evne til selvbiografisk hukommelse, men menes også evt. at kunne forklare fænomenet barndomsamnesi. Vi undersøger disse og lignende fænomener, og søger samtidigt at afdække nogle af de metodiske problemstillinger, der knytter sig til undersøgelse af hele dette problemfelt.

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11OK

Faglige forudsætninger

Social- og personlighedspsykologi, kognitions- og indlæringspsykologi samt udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Osman Skjold Kingo

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur



 

Bauer, P.J. (2007). Remembering the times of our lives. Memory
from infancy and beyond.
Mahwah, New Jersey & London: Lawrence
Erlbaum Associates, Publishers. (Kap. 1-4).

Komplet litteraturliste udleveres 1. undervisningsgang.



 

Undervisningstidspunkt og sted

Onsdag 9-12 i bygning 1481/lokale 235

Første gang: Se AULA

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


80% tilstedeværelse samt 1-2 afleveringer/oplæg