Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Hvorfor gør jeg ikke det jeg gerne vil gøre ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27909

Formål

Se studieordningen

Indhold

  

Emneord: Beslutninger, motivation, overspringshandlinger, sport, motion, kost, helbred, forbrug, kommunikation, manipulation, etik.

Hvorfor gør folk ikke det, de gerne vil? Og hvordan kan man hjælpe dem med at blive bedre til det?

 

Dette seminar handler om det paradoks, at der er noget, som jeg ved, at det ville være godt for mig at gøre, og jeg vil gerne gøre det - men jeg gør det ikke.

 

Vi vil arbejde med dette fænomen inden for f.eks. uddannelse og arbejde (f.eks. overspringshandlinger), motion og fødevarer. Her vil vi se på årsager og interventionsmetoder, og inden for sidstnævnte vil vi komme ind på forskellige niveauer af intervention: fra det individuelle niveau (f.eks. coaching) til det samfundsmæssige i form af f.eks. kommunikationsvirkemidler i sundhedskampagner. Dermed vil vi også arbejde med emnet motivation og forskellige forståelser af, hvorledes man fremmer adfærdsforandringer.

 

Et vigtigt emne i denne forbindelse er også det etiske aspekt ved målrettet arbejde mod adfærdsforandringer: hvor går grænsen mellem at motivere, informere og manipulere

 

AULA kode: PSYE11AS1

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Anette Schnieber

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

 

En central tekst vil være Steel, P. (2007): The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94. Endelig litteraturliste og undervisningsplan udleveres første undervisningsgang.

Undervisningstidspunkt og sted

 

Fredage kl. 9-12 i lokale 224

Første gang: Se AULA

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


 

Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 2 oplæg + 20 siders opgave