Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Interventionsmetode ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: Grundmodul á 64 studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 25008

Formål

Fagets formål

Fagets formål er at den studerende tilegner sig et første kendskab til og mulighed for refleksion over personlig forhold til psykologisk interventionspraksis.

Domæne

Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved dette at være personlig aktør i en professionel psykologisk samtale samt de personlige refleksioner man i den forbindelse kan gøre over sin egne kapaciteter og præferencer i forskellige psykoterapeutiske formater.

Praksisområder

Der vil være demonstrationer af og øvelser i forskellige interventionsformer alt efter hvilket anvendelsesområde interventionskurset afholdes i (f.eks. klinisk psykologi, arbejds- og organisationspsykologi og pædagogisk psykologi).

Indhold

Interventionsmetodekurset

Fra efterårssemesteret 2011 bliver interventionsmetodeundervisningen på kandidatuddannelsen ændret og udvidet, således at der nu bliver i alt 9 dages undervisning fordelt på et grundmodul og et antal valgfri overbygningsmoduler, hvoraf det er obligatorisk at vælge ét modul.

Der bliver udbudt 1 grundmodul i efterårssemesteret for i alt 64 studerende, og to grundmoduler i forårssemesteret, hver for 64 studerende.

 Herudover bliver der udbudt 2 overbygningsmoduler i efterårssemesteret, og 4 overbygningsmoduler i forårssemesteret.

Grundmodulet skal gennemføres før overbygningsmodulet (bortset fra kurset i mindfullness), og både grundmodulet og overbygningsmodulet skal gennemføres inden for samme semester. Der prioriteres mellem overbygningsmoduler, og disse fordeles således at så mange som muligt får deres øverste prioriteter. Men man kan ikke være sikker på at få det overbygningsmodul man ønsker sig.

Alle studerende sikres en plads på et grundmodul og et overbygningsmodul i løbet af første eller andet semester på kandidatuddannelsen. Da der kun er plads til 64 studerende på grundmodulet og et af overbygningsmodulerne i efterårssemesteret, vil evt. yderligere tilmeldte i efterårssemesteret skulle vente til modulerne i forårssemesteret.

Se beskrivelse modulerne under undervisningstidspunkt og sted. 

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11IN

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Se kursusbeskrivelserne

Undervisnings- og arbejdsform

Øvelser og klasseundervisning

Litteratur

Se kursusbeskrivelserne

Undervisningstidspunkt og sted

Grundmodul 5 dage - 64 studerende - 9. - 13. januar 2012, Lokale 328

Formål:

Kursets formål er at give de studerende de første erfaringer med, og  at træne, brugen af sig selv i en professionel samtale. Den terapeutiske samtale og dens normer er udgangspunktet for træningen i grundmodulet, men færdigheder øvet  indenfor denne ramme danner grundlaget for de færdigheder som kommer til udfoldelse i de professionelle samtaler psykologer engageres i andre af psykologiens anvendte områder (arbejds-og organisationspsykologi og pædagogisk psykologi). Der lægges i kurset vægt på at opøve de studerendes praktiske sans for personlige grænser og de dynamiske processer i en samtale.

Pædagogisk format:

Kurset er organiseret som et træningskursus, hvor de studerende hver dag først præsenteres for hvad de skal øve den dag, ser en demonstration af hvad som skal øves og derefter øver sig på hinanden i øvelsesgrupper hvor de også får direkte supervision af lærerne. Kursets pædagogiske filosofi er inspireret af "learning by doing".  Deltagelse forudsætter at den studerende er indstillet på at bruge sig selv og sine personlige erfaringer i en professionel læringskontekst.

Kurset har 64 deltagere, 4 lærere og går over 5 dage fra 9-16 hver dag. Lokale 328

Overbygningsmodul : Børneklinisk/familie - max. 24 studerende -

Kurset har som formål at give træning i forskellige basale interventionsformer som indgår i psykologisk behandling af børn med psykiske forstyrrelser. Der fokuseres på forskellige grundlæggende færdigheder, som anvendes i forhold til børnene og/eller deres forældre.

Kursets dele: Kurset er delt i 3 dele: 23., 24.-25. og 26. januar 2012.Kl. 9.00 -16.00

Kursusleder: Anegen Trillingsgaard, adj professor, Psykologisk Institut.

KURSETS INDHOLD


Del 1: Om at tale med familien  (23. januar 2012; kl. 9.00-16.00)


Undervisere:
Dorte Damm: Specialpsykolog i Børne- og ungdomspsykiatri. Specialist i psykoterapi og børneneuropsykologi. Ansat på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov.

Ellen Stenderup: Specialpsykolog i Børne- og Ungdomspsykiatri. Specialist i psykoterapi og i børnepsykologi. Ansat på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov.

Formål:
Kurset vil tage sigte på at give kendskab til at træne den studerendes evne til den professionelle samtale med familier.
 

Indhold:
Familier er forskellige i deres funktion og i deres behov for intervention, men fælles for de familier psykologen møder er behovet for professionel psykologisk hjælp. Nogle familier henvender sig fordi de har vanskeligheder i forhold til familiens funktion, andre fordi de oplever, at barnet har vanskeligheder og andre igen, fordi omverdenen mener, at enten familien eller barnet har et problem.
Disse forskellige vilkår og deres betydning for mødet vil blive inddraget i kurset.
Det teoretiske grundlag vil primært være systemisk-strukturel familieterapi og kognitiv familieterapi.
Der vil bl.a. blive fokuseret på forskellige principper for etablering af terapeutisk
kontakt, forberedelse af familien på forandring og undersøgelse af muligheder for terapeutisk alliance og terapeutisk ledelse.

Form:
Undervisnings- og arbejdsform:
Der skiftes mellem oplæg og øvelser. Det forventes, at de studerende indgår aktivt i diskussioner, øvelser og rollespil.

Litteratur:
Dattilio F.M. Case studies in Couple and Familiy Therapy: Systemic and Cognitive Perspectives (The Guilford Family Therapy). Kap 1-5. 2001
Graham,P. Cognitive -Behaviour Therapy for Children and Families. kap 7. 2004

Del 2: Om at arbejde med forældre i gruppe (24.-25. januar 2012; kl. 9.00-16.00)

Undervisere:

Barbara Palmer: Barbara Palmer: Cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi. Familieafdelingen Ikast-Brande kommune & Servicestyrelsen Odense  

Helle Hartung: Cand.pæd.psych, Leder af Center for ADHD, Aarhus

Formål:

At give den studerende mulighed for at lære og træne forskellige terapeutiske færdigheder, der anvendes i et specifikt forældreprogram, "De Utrolige År". Forældreprogrammet har til formål at udvikle forældres styrker, kompetencer og forældre-evne med henblik på at kunne opbygge positive relationer og håndtere vanskeligheder i familien. Den grundlæggende antagelse i programmet er, at barnets vanskeligheder afhjælpes ved at forældre støttes i at forholde sig hensigtsmæssigt overfor børnene.

Indhold:

Kurset deles op sådan at dagene har hvert sit fokus. Den første dag er vægten på at de studerende lærer at bruge forskellige terapeutiske færdigheder på sig selv . Anden dag kommer de studerende til at arbejde med færdighederne som de bruges overfor forældre , altså ud fra princippet om at klæde forældrene på til at bruge færdighederne overfor deres børn.

Den teoretiske referenceramme, som forældreprogrammet tager afsæt i, er systemisk, kognitiv-adfærdsterapeutisk (CBT) og henter inspiration fra social læringsteori, objektrelationsteori, udviklingspsykologi og nyere hjerneforskning. Der lægges vægt på gruppedynamiske processer ud fra antagelsen om, at gruppen er det forandrende og helende element.

Der trænes i basale terapeutiske principper som spejling, beskrivende kommentarer, anerkendelse, løsnings- og handlingsorienteret positiv og fremtidsrettet tilgang, rollemodel, terapeutisk ledelse, selektiv opmærksomhed.

Form:

Der skiftes mellem oplæg og øvelser. Øvelser foregår den første dag i mindre grupper. Den anden dag arbejder vi workshop-orienteret, idet vi "leger", at vi er en forældregruppe. Det forventes, at de studerende indgår aktivt i øvelser, rollespil og workshop.

Litteratur:

  • 1. Impact of Therapists' Skill on Effectiveness of Parenting Groups for Child Antisocial Behavior ,January 15 2008, Stephen Scott, Anne Carby, and Alison Rendu.
  • 2. Hvordan fremme social og emosjonell kompetanse hos barn, Carolyn Webster-Stratton, Gyldendal Akademisk, Norsk Forlag, 2005
  • 3. Henvisninger til litteratur om forældreprogrammet gives i forbindelse med kurset

Del 3: Psykoterapi med børn ( 26. januar 2012; kl 9.00-16.00)

Undervisere:

Mikael Thastum, Lektor, ph.d., Leder af Angstklinikken, Psykologisk Institut.

Hjalti Jónsson, cand.psych., ph.d., Angstklinikken, Psykologisk Institut.

Formål:

At give den studerende mulighed for at lære og træne forskellige terapeutiske færdigheder, der anvendes i et kognitivt adfærdsterapeutisk program til behandling af børn med angstlidelser, "Cool Kids". Børnene behandles i grupper med inddragelse af forældrene.

Indhold:

Den teoretiske baggrund for behandlingen er kognitiv adfærdsterapi. Fokus vil være på, hvordan teknikkerne kan anvendes på børn, samt hvordan der arbejdes med at bevidstgøre forældrene om deres eventuelle betydning for udvikling og vedligeholdelse af deres barns angstlidelse, samt at udstyre dem med færdigheder til at afhjælpe barnets angst.

Form:

Der skiftes mellem oplæg, videooptagelser af terapeutiske forløb samt øvelser.

Litteratur:

Stallard P. Vedledning til Gode tanker - Gode følelser. Kognitiv adfærdsterapi med børn og unge. København: Dansk Psykologisk Forlag; 2007.

Stallard P. Gode tanker - Gode følelser. Kognitiv adfærdsterapi med børn og unge. København: Dansk Psykologisk Forlag; 2007.

Henvisninger til litteratur om forældreprogrammet gives i forbindelse med kurset.

Overbygningsmodul : Praktisk terapi - max. 48 studerende - 23. - 26. januar 2012

Klinisk overbygningsmodul i interventionsmetode: tre terapeutiske arbejdsformer.

Formål:

Det kliniske overbygningsmoduls formål er at give de studerende de første erfaringer med tre forskellige terapeutiske arbejdsformer, nemlig oplevelsesorienteret terapi, psykodynamisk/psykoanalytisk orienteret terapi og kognitiv adfærdsterapi.

Der lægges i kurset vægt på hvordan de grundlæggende samtalefærdigheder som er øvet i grundmodulet kommer til udfoldelse indenfor de tre forskellige terapeutiske arbejdsformer.

Pædagogisk format:

Kurset er organiseret som et træningskursus, hvor de studerende hver dag først præsenteres for hvad de skal øve den dag, ser en demonstration af hvad som skal øves og derefter øver sig på hinanden i øvelsesgrupper hvor de også får direkte supervision af lærerne. Kursets pædagogiske filosofi er inspireret af "learning by doing".  Deltagelse forudsætter at den studerende er indstillet på at bruge sig selv og sine personlige erfaringer i en professionel læringskontekst.

Kurset har 48 deltagere, 4 lærere og går over 4 dage fra 9-16 hver dag.

Særlige bemærkninger

Grundmodulet starter mandag den 9. januar 2012 i lokale 328

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur