[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Hvordan kan daginstitutionen bidrage til at bryde med en negativ udviklingssti for børn i vanskeligheder?Og hvordan vurderer vi disse børns trivsel?
Fokus i seminaret
er forskningsbaseret viden om pædagogiske & psykologiske interventionsformer
og en konkret træning i psykologisk observationspraksis i relation til
vurdering af udsatte børns trivsel. Seminaret tager udgangspunkt i forskellige
former for empirisk og teoretisk viden, og vi vil give en introduktion til
væsentlige teorier og undersøgelser på feltet. Relevant forskningslitteratur på
feltet omkring pædagogiske & psykologiske indsatser til udsatte børn vil
være i centrum. Vi bygger videre på den Community psykologiske tilgang, som nogle
har stiftet bekendtskab med i pædagogisk grundfag B. Endelig anvendes relevant
litteratur vedrørende observationspraksis.
Der er et særligt
omsætningselement på seminaret. Fokus er på konkrete observationer af udvalgte
børns trivsel i daginstitutioner, herunder en omsætning af den teoretisk og
empiriske viden til praksis, og derigennem en træning i at vurdere udsatte
børns trivsel og udvikling. De konkrete observationer tjener som data, der kan
anvendes ikke kun i kursets afsluttende opgave, men også med stor sandsynlighed
i et eventuelt speciale, såfremt dette har interesse.
Målet med
seminaret er, at den studerende oparbejder kompetencer i at omsætte den viden,
der arbejdes med teoretisk og empirisk, til konkret psykologisk
observationspraksis og kritisk refleksion over udvalgt observationsmetodisk
tilgang og udkomme heraf. Seminaret er for de studerende, der har en særlig
interesse i prøve kræfter med en konkret psykologisk observationspraksis.
Fagets kursuskode: PSYE11OSK
Bachelor i psykologi
Det vil være en fordel om man har fulgt undervisningen i grundfag B i
pædagogisk psykologi
Anne Marie Villumsen
Ole Steen Kristensen
Seminarets form baseres på oplæg fra undervisere, de
studerende selv, eventuelle gæsteforelæsere, gruppearbejde samt diskussion og
refleksion i plenum.
Kelly,
J.G., Ryan, AM., Altman, E.B. & Stelzner, S.P. (2000):
Understanding and
Chang
ing Social
Systems - An Ecological View
. I: Rappaport, J. & Seidman, E. (red):
Handbook of Community
Psychology
. Kluwer
Academic/Plenum Publishers, New York
Anderson,
L.M., Shinn, MS., Fullilove, M.T., Scrimshaw, S.C., Fielding, J.E., Normand,
J., Carande-Kulis, V.G., (2003):
The Effectiveness of Early Childhood
Development Programmes
. A Systematic Review. American Journal of
Preventive Medicine. Elsevier.
Christensen, E. (1996):
Daginstitutionen som forebyggende
tilbud til truede børn - en undersøgelse af 796 daginstitutioner
.
København: Socialforskningsinstituttet.
Jensen, B. (2005):
Kan
daginstitutioner gøre en forskel? En undersøgelse af daginstitutioner og social
arv.
København. Socialforskningsinstituttet.
Mehlbye, J. et al. (2009):
Socialt udsatte børn i
dagtilbud - indsats og effekt
. Sammenfattende rapport. Indenrigs- og
socialministeriet. Anvendt Kommunal Forskning & Danmarks Pædagogiske
Universitetsskole, Aarhus Universitet
Pianta,
R.C. & Kraft-Sayre, M. (1999):
Introduction: An ecological approach to
kindergartentransition.
I: Pianta, R.C. & Cox, M.J. 8eds)
The
Transition to kindergarten
. Baltimore. Brookes. P.3-12
Warming, H. (2000):
Social integration eller marginalisering?
Social Kritik. No. 69. p.52-59
Tirsdag kl. 9-12 i lokale 332
Første gang: Se AULA
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/