Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Personal Development in Adulthood/Bac ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 3 timer Mindst 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27929

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

Adult developmental psychology is a cross-disciplinary orientated field covering both normal and pathological changes in adulthood. In these years the late adulthood is particularly in focus. It is due to the fact that more than 20 % of the population in the Western world will be older adults in less than 30 years. In time with this significant demographical change the need for knowledge within the field of adult-developmental psychology will increase considerably and this is the reason why this discipline will get a much more central position within psychology in the near future than is the case now. In this seminar we will deal with a number of biological, psychological, and social aspects of development in adulthood. Including development of personality and cognitive skills, and what characterises the successful psychological adult development. Furthermore, we will look at the cross field between normal and pathological age related changes. The gathered material is being discussed in relation to psychological practice. It is expected that the students participate actively and are motivated for covering an area of own choice (within the subject of the seminar) as a presentation to the other participants in the seminar.

The seminar will consist of lectures, presentations from students, discussion, and supervision.

Programme and list of literature will be handed out on the first day of teaching. 

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11LL

Faglige forudsætninger

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Lars Larsen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Undervisningen foregår på engelsk.

Litteratur

Programme and list of literature will be handed out on the first day of teaching.

Undervisningstidspunkt og sted

Mandag: 9-12 i bygning 1481/340

Første gang: 12. september 2011

Særlige bemærkninger

Udbydes også som internationalt seminar for udvekslingsstuderende. Der optages max. 20 studerende på holdet. Udvekslingsstuderende har fortrinsret.

Undevisningen foregår på engelsk.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse + aktiv deltagelse