[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der kan beskrives ved den centrale videnskabsteoretiske positioner af vigtighed for psykologien samt grundlæggende etiske perspektiver af relevans for professionel psykologisk praksis. En primær problemstilling i faget er gyldigheden af den psykologiske videnskabs teorier og resultater, endvidere at identifikation af forskellige filosofiske grundholdninger i en konkret psykologisk forskningssammenhæng, samt de forskellige konsekvenser, som disse har i praksis.
Genstandsområder
Faget omfatter teoretisk, empirisk og anvendelsesorienteret følgende områder med deres centrale teorier og kernebegreber
Hensigten med undervisningen i psykologiens filosofi er at introducere deltagerne til nogle af de problemstillinger, der har stået centralt i filosofiens historie, og som i forskellig form melder sig på ny i såvel klassiske som nyere psykologiske teoridannelser. I løbet af semestret vil vi læse et udpluk af tekster fra filosofihistorien og samtidig forsøge at klarlægge, hvorledes problemstillingerne i disse tekster står i relation til forskellige psykologiske teoripositioner og/eller problemfelter. Undervisningen vil endvidere give en introduktion til nogle af videnskabsteoriens hovedpositioner, og vi vil gøre os nærmere overvejelser over, hvad der karakteriserer psykologien som videnskab. Atter i dialog med nogle repræsentative filosofiske tekster vil vi dernæst forfølge den psykologiske videnskabs mulige forgreninger som hhv. natur-, human- og samfundsvidenskab. Slutteligt tager vi nogle moralfilosofiske positioner og etiske overvejelser op.
Fagets fagkode (AULA): PSYE11FIL
Ingen særlige
Adjunkt Sune Liisberg, Institut for Filosofi og Idéhistorie
Forelæsninger suppleret med e-learning platform (AULA)
Christensen, G. (2005 [2002]): Psykologiens videnskabsteori - en introduktion. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. (ca. 250 sider)
En liste over den øvrige pensumlitteratur i form af tekstuddrag vil foreligge ved semesterstart (i alt max 250 sider)
Anden litteratur (ikke pensum):
Karpatschof, B. og B. Katzenelson (red.) (2007): Klassisk og moderne og moderne psykologisk teori . Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
Tirsdag: 12-14 i Auditoriet Nobelparken, bygning 1482/lokale 105
Første gang: 6. september 2011
UV-transmission i lok. 334 - 340
4 timers haleksamen. Der skal laves et resume af en given tekst samt besvares en problemorienteret opgave. Opgaven er en af de 6-9 opgaver som er blevet stillet i løbet af semesteret. Pensumlitteratur samt egne noter kan medbringes til eksamen. Bestået/ikke bestået.