[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Denne fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
The techniques of behaviour therapy and psychotherapy have relied on the principles of brain plasticity, generally without realizing it, for nearly one hundred years.
- Nancy Andreasen
Historisk set har forståelsen af hjernens struktur og funktioner, på den ene side, og forståelsen af hvorfor og hvordan psykoterapi virker, på den anden side, ikke været genstand for teoretisk integration. Undersøgelsen af hvordan mentale processer er indlejrede i hjernen har overvejende fokuseret på basale kognitive processer. De nyligt opstående discipliner affektiv neurovidenskab og social neurovidenskab vidner imidlertid om en stigende videnskabelig interesse og indsats for at tilføje et neurovidenskabelig perspektiv i beskrivelsen af emotionelle og relationelle aspekter af psykisk funktion. Denne fordybelsesaktivitet indplacerer sig i forsøget på en bredere teoretisk integration i psykologien og fremstiller en neurovidenskablig forståelsesramme for psykisk udvikling og forandring i forhold til psykoterapi. Overordnet skal vi se på, hvordan psykiske forandringsprocesser igangsat gennem psykoterapeutisk intervention kan forstås og forklares på neuralt niveau. Vi skal se på hvilke neurale mekanismer der er på spil i forhold til både funktionelle og dysfunktionelle psykiske processer, og vi skal se mere specifikt på hvordan forskellige terapeutiske retningers underliggende teorier, terapeutiske teknikker og formodede virkningsmekanismer kan integreres i en neurovidenskabelig forståelsesramme. Endvidere skal vi se på hvordan indsigter fra neurovidenskab kan bruges til at instruere og forbedre psykoterapeutisk praksis, og endeligt hvordan effekten af psykoterapeutisk intervention korrelerer med strukturelle og funktionelle forandringer i hjernen.
Aula-adresse: PSYE11PBR
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Pernille Bruhn
Cozolino, L. (2010). The Neuroscience of Psychotherapy: healing the social brain. Norton, New York
Tirsdag kl. 9-12, lok. 224
Første gang: Se AULA
80% tilstedeværelse og aktiv deltagelse i undervisningen