Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Relationerne mellem medarbejder og forskellige dele af arbejdslivet ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 12 - 14 gange á 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 18404

Formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.


Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Genstandsområdet.
I læseplanen vil være præciseret hvor mange valgfrie seminarer der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.


Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold


Nøgleord:
Commitment. Psykologisk kontrakt. Magt og indflydelse. Etiske perspektiver.
Organisatorisk forandring.


Formålet med seminaret er at udforske de generelle
strukturer og bånd, der knyttes mellem medarbejder og forskellige dele af
arbejdslivet. Disse problemstillinger er vigtige, uanset om du arbejder i en
organisation eller arbejder med forskellige organisationer som konsulent, i en
HR-afdeling eller i PPR. Med udgangspunkt i commitment samt psykologisk
kontrakt vil forskellige typer af relationer mellem medarbejder og dele af
arbejdslivet blive belyst, problematiseret og diskuteret. Da der i enhver
relation vil være magt på spil, vil begreberne magt til samt magt over
medarbejdere være fundamentale. Idet magt hænger sammen med etik, vil der
undervejs også blive draget etiske perspektiver. De forskellige generelle
relationer mellem medarbejder og forskellige dele af arbejdslivet vil blive
relateret til en ramme om organisatorisk forandring for på den måde at holde
relationerne op imod en konkret og praksisk reference. Organisatorisk
forandring er værdifuldt, idet alle organisationer konstant forandrer sig i
mere eller mindre grad.

Seminarets forskellige problemstillinger vil blive
diskuteret både i forhold til individ, gruppe, leder samt på organisatorisk
niveau.


Seminarets hensigt er således at komme i dybden med generelle
organisatoriske problemstillinger, der vil kunne anvendes i enhver
organisation. Der vil både blive fokuseret på den videnskabelige viden og
dennes implikationer for praksis. Dette kan være i tilknytning til cases,
workshops, scenarier, praktiske øvelser, HR-strategier og gæster fra praksis

Fagets kode (AULA): PSYE11KS

Faglige forudsætninger

Grundfag B, Arbejds og organisationspsykologi skal være bestået.

Underviser

Kristina Schoemmel

Undervisnings- og arbejdsform

Litteratur



 

Der er krav fra fakultetet om at alle undervisningsudbud
skal have oplyst som minimum en grundbog eller en central artikel, med mindre
det er et fag hvor der linkes til pensumlisterne på hjemmesiden.



 



 

Meyer,
J. P., & Herscovich, L. (2001). Commitment in the Workplace: Toward
a general model. Human
Resource Management Review
, 11(3) ,
299-326.



 

Undervisningstidspunkt og sted

 

Fredage kl. 13-16 i lokale 239

Første gang: Se AULA

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


 

Til seminarer er der 80%
tilstedeværelsespligt, der omfatter aktiv deltagelse i undervisningens
aktiviteter