[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan
redegøre
for denne viden,
bruge
denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt
forme
sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Genstandsområdet.
I læseplanen vil være præciseret hvor mange valgfrie seminarer der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne
gøre rede
for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved
kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
2. Den studerende skal endvidere kunne
bruge
tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved
kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)
3. Endeligt skal den studerende kunne
formgive
sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved
kumulativt
o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Nøgleord:
Commitment. Psykologisk kontrakt. Magt og indflydelse. Etiske perspektiver.
Organisatorisk forandring.
Formålet med seminaret er at udforske de generelle
strukturer og bånd, der knyttes mellem medarbejder og forskellige dele af
arbejdslivet. Disse problemstillinger er vigtige, uanset om du arbejder i en
organisation eller arbejder med forskellige organisationer som konsulent, i en
HR-afdeling eller i PPR. Med udgangspunkt i commitment samt psykologisk
kontrakt vil forskellige typer af relationer mellem medarbejder og dele af
arbejdslivet blive belyst, problematiseret og diskuteret. Da der i enhver
relation vil være magt på spil, vil begreberne magt
til
samt magt
over
medarbejdere være fundamentale. Idet magt hænger sammen med etik, vil der
undervejs også blive draget etiske perspektiver. De forskellige generelle
relationer mellem medarbejder og forskellige dele af arbejdslivet vil blive
relateret til en ramme om organisatorisk forandring for på den måde at holde
relationerne op imod en konkret og praksisk reference. Organisatorisk
forandring er værdifuldt, idet alle organisationer konstant forandrer sig i
mere eller mindre grad.
Seminarets forskellige problemstillinger vil blive
diskuteret både i forhold til individ, gruppe, leder samt på organisatorisk
niveau.
Seminarets hensigt er således at komme i dybden med generelle
organisatoriske problemstillinger, der vil kunne anvendes i enhver
organisation. Der vil både blive fokuseret på den videnskabelige viden og
dennes implikationer for praksis. Dette kan være i tilknytning til cases,
workshops, scenarier, praktiske øvelser, HR-strategier og gæster fra praksis
Fagets kode (AULA): PSYE11KS
Grundfag B, Arbejds og organisationspsykologi skal være bestået.
Kristina Schoemmel
Der er krav fra fakultetet om at alle undervisningsudbud
skal have oplyst som minimum en grundbog eller en central artikel, med mindre
det er et fag hvor der linkes til pensumlisterne på hjemmesiden.
Meyer,
J. P., & Herscovich, L. (2001). Commitment in the Workplace: Toward
a general model.
Human
Resource Management Review
,
11(3)
,
299-326.
Fredage kl. 13-16 i lokale 239
Første gang: Se AULA