[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan
redegøre
for denne viden,
bruge
denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt
forme
sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved forholdet mellem personligheden og de sociale samt kulturelle og samfundsmæssige omgivelser. Der trækkes ikke noget skarpt skel mellem de to områder, og de undersøges såvel i et naturhistorisk/evolutionært, som et kulturhistorisk og livshistorisk perspektiv.
Genstandsområder
Faget omfatter teoretisk og empirisk følgende områder med deres centrale teorier, kernebegreber og empiri:
Set i personlighedspsykologiens perspektiv:
· Personlighed, selv og identitet; individuelle særpræg og forskelle
· Adfærd og handling, kognition, emotion, motivation
· Personlighedens udvikling og dannelse; kontinuitet og forandring; situationsbundethed og stabilitet
· Deltagelse og håndtering af tilværelsens udfordringer; integritet, værdier, moral
Set i socialpsykologiens perspektiv:
· Mennesket som socialt og samfundsmæssigt væsen; pro- og antisocial adfærd, altruisme og aggression
· Menneskers sociale relationer, social identitet og kommunikation
· Social kognition: Forståelse af vores sociale situation, indtryk og opfattelse af andre, holdninger, attribuering, stereotypi, fordomme, intolerance.
· Social indflydelse: magt og autoritet; socialisering, social og samfundsmæssig organisering samt institutionalisering; gruppeprocesser, konformitet og lydighed.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne
gøre rede
for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
2. Den studerende skal endvidere kunne
bruge
tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)
3. Endeligt skal den studerende kunne
formgive
sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Grundkurset former sig som en forelæsningsrække over 14 gange. Hertil kommer et par temadage om anvendt selvpsykologi - teoretiske og praktiske perspektiver. 5 timer med eksamensvejledning og spørgetime. Et detaljeret program med indholdsbeskrivelser, pensumangivelser og oplysninger om, hvilke lærere, der står for de enkelte gange, uddeles ved undervisningens start.
Forelæsningsprogram - med forbehold for mindre ændringer:
1. Introduktion
2. Det menneskelige artsvæsens grundformer
3. Angst og grænseløshed i person og kultur
4. Psykoanalysen og dens videreudviklinger , I
5. Psykoanalysen og dens videreudviklinger, II
6. Humanistisk psykologi og feltteori
7. Social indlæring, symbolsk interaktionisme og konstruktionisme
8. Emotion og konflikt
9. Behov, Motivation og træk
10. Kommunikation
11. Moral og prococial adfærd
12. Grupper
13. Normer, roller og institutionalisering
14. Narrativitet og samfund
Temadage om Anvendt Selvpsykologi den 4.-5. november
Der henvises desuden til instruktor-undervisningen
Fagets kursuskode (AULA): PSYE11SP
Ingen særlige
Forelæsningsrækken: Henrik Høgh-Olesen, Jan Tønnesvang, Benedicte Madsen
Temadage: Jan Tønnesvang
Forelæsninger og instruktorundervisning
Der er krav fra fakultetet om at alle undervisningsudbud
skal have oplyst som minimum en grundbog eller en central artikel, med mindre
det er et fag hvor der linkes til pensumlisterne på hjemmesiden.
Grundbøger:
Franzoi, S.L. (2009) . Social psychology, 5 th ed . N.Y.: McGraw-Hill.
Larsen, R.S. & Buss, D.M.(2008)
.
Personality psychology, 3
nd
ed
. New York: McGraw
Hill.
En samlet pensumliste omfattende ca. 1250 sideroffentliggøres forud for semestret.
Torsdag 11 - 14 Auditoriet Nobelparken, Bygning 1482/lokale 105 + lokaler 225/233(videotransmission)
Første gang: 1. september 2011
Temadage: 4. - 5. november 2011
Eksamensvejledning: 24. november og 16. december 2011
Plan for instruktorundervisningen:
Hold 1: Mandag 13-16 i lokale 340
Hold 2: Mandag 13-16 i lokale 334
Hold 3: Onsdag 11-14 i lokale 340
Hold 4: Onsdag 13-16 i lokale 239
Hold 5: Onsdag 11-14 i lokale 332
Hold 6: Fredag 9-12 i lokale 235
Hold 7: Onsdag 8-11 i lokale 332
Hold 8: Fredag 13-16 i lokale 334
Hold 9: Fredag 9-12 i lokale 340
Hold 10: Fredag 9-12 i lokale 334
Sidefag: Fredag 9-12 i lokale 233
Instruktorundervisningen starter i uge 36
Bemærk: Pr. 1/9/2009 er eksamensformen 6-timers haleksamen. Forudsætning for at benytte egen medbragt pc under eksamen er, at der ikke kan aktiveres ikke-tilladte programmer, filer elelr elektroniske forbindelser til omverden hhv andre pc'ere. Psykologisk Institut deltager efter aftale med Dekanen til vintereksamen 2009/2010 i en forsøgsordning med en anordning, der kan tilkobles medbragte PC'ere, således at denne forudsætning kan opfyldes ad elektronisk vej. Skulle muligheden for at benytte pc ved hal-eksamen uden hjælpemidler (mod forventning) bortfalde, vil den hidtil benyttede eksamensform, 27-timers hjemmeopgave, igen træde i kraft som erstatning indtil anden løsning findes/vedtages.