Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Stress management og Arbejdspsykologi: Fra klinisk praksis til forskning til intervention ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kand
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 27936

Formål

Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet
En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.

Genstandsområdet
I læseplanen vil være præciseret hvor mange fordybelsesaktiviteter der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.


Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

Det er svært at åbne en avis uden at støde på begrebet stress, og praktiserende psykologer og de arbejdsklinikkerne i Danmark oplever i disse år en stor stigning i antallet af henvendelser fra mennesker, som har udviklet alvorlige symptomer på stress. Visse eksperter hævder, at stress bliver dette århundredes store udfordring - og ikke mindst en udfordring for kommende arbejdspsykologer.

De senere årtiers samfundsændringer i form af øget teknologi, øget globalisering og konkurrence smitter af på arbejdsmarkeds vilkår. For at tilpasse sig denne udvikling har der været en øgning i organisationsændringer i form af nedskæringer, fusioner og omlægning af struktur, formål og indhold. Muligvis derfor viser flere undersøgelser, at arbejdet i dag stiller større krav og arbejdspresset er højre end tidligere, at grænsen mellem arbejde og fritid udviskes og de emotionelle krav i service- og omsorgsfag øges.

På seminaret vil det blive diskuteret at det ikke er meningsfuldt udelukkende at betragte arbejdsforholdene som helt og holdent eksternt og uafhængigt af individet. Spørgsmålet er derfor, hvorledes arbejdets karakteristika eksternt for individet kan være relateret til stressreaktioner internt i individet.

På seminaret diskuteres hvorledes det psykosociale arbejdsmiljø må kobles til patientens personlige karakteristika og værdier og til organisationens karakteristika (struktur og kultur) for at forstå, hvad de bagvedliggende årsager til stress kan være.

Ud over de traditionelle faktorer i det psykosociale arbejdsmiljø viser både forskningen og den kliniske virkelighed at specifikke belastende hændelser som mobning og arbejdsrelateret vold kan udløse alvorlige symptomer på stress hos ofrene for disse hændelser.

Fra case beskrivelser fra underviserens daglige klientarbejde og udredningsarbejde som psykolog på en Arbejdsmedicinsk Klinik inddrages relevante teoretiske aspekter og empiri omkring det psykosociale arbejdsmiljø ligesom relevante interventionsstrategier både på de organisatoriske plan såvel på de individuelle plan vil blive belyst og diskuteret.

De forskellige metodiske tilgange, som den empiriske litteratur er baseret på, vil blive drøftet med baggrund i praktiske eksempler på forskningsprocessen ud fra underviserens aktuelle medvirken i forskningsbaserede behandlingsprojekter ift stress samt ud fra den daglige praksis som personalepsykolog i en stor organisation.

Undervisningen vil veksle mellem oplæg fra underviseren og studerende, diskussion, gæster og videoklip. Godkendelse for deltagelse opnås ved at den studerende afholder et eller flere oplæg, som vurderes internt uden medvirken af en censor. Undervisningen vil derfor også være baseret på oplæg fra de studerende og seminaret forudsætter på denne måde aktiv studenterdeltagelse. Endvidere kræves tilstedeværelse i 80 % af undervisningen.

 

Fagets kursuskode (AULA): PSYE11LPA

Faglige forudsætninger

Grundfag B, arbejds og organisationspsykologi skal være bestået

Underviser

Lars Peter S. Andersen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

 

Undervisningsplan og litteratur præsenteres første gang.

Undervisningstidspunkt og sted

Mandage fra 13.15 - 16.00 i bygning 1481/lokale 332

Første gang: Se AULA

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur