[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig et første kendskab til og mulighed for refleksion over personlig forhold til psykologisk test- og interventionspraksis.
Domæne
Faget Test- og undersøgelsesmetode omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved test-og undersøgelsesmetoder, der anvendes i praksis. Faget omhandler endvidere psykologers professionsfærdigheder i forhold til test og undersøgelser af børn, unge og voksne. Desuden omhandler faget undersøgelse under standardiserede vilkår og hvilke teknikker, der egner sig til afdækning af en individualpsykologisk problemstilling.
Praksisområder
Faget omfatter følgende områder og deres kernebegreber:
· Forståelse for diagnostiske valg.
· Kendskab til :
· Professionsetiske spørgsmål.
· Konstruktion og standardisering af test samt den teoretiske baggrund for testning.
· Observation.
· Psykologiske Undersøgelser.
· Diagnostisk interview.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i test og undersøgelseskursets faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets praksisområde, og på et litteraturgivet grundlag at kunne diskutere styrker og svagheder ved de enkelte test- og undersøgelsesmetoder, deres praksis og etiske problemstillinger samt deres egne antagelser og begrundelser.
Den første del af kurset består af forelæsninger, hvorigennem den studerende præsenteres for et bredt felt af test og undersøgelsesmetoder indenfor psykologien. I den anden del af kurset arbejdes der intensivt med test og undersøgelsesmetode indenfor et bestemt fagområde. Denne del foregår på mindre hold og består ofte af øvelser og træning i forskellige typer af test og undersøgelser.
Fagets kursuskode (AULA): PSYE11TU
Ingen særlige
Koordinator: Helle Spindler
Se kursusbeskrivelsen
GRUNDBOG: Groth-Marnat, G. (2009) Handbook of Psychological Assessment . 5th ed. New Jersey, Wiley & Sons.
Forelæsninger:
Auditoriet Nobelparken, Bygning 1482/lokale 105
Mandag 12-15 og torsdag 14-17.
Første gang: Mandag 5. september
Holdundervisning:
I ugerne 42-50 er reserveret:
Holdundervisningen ligger mandage og torsdage med undervisning i 5 x 3 timer i tidsrummett 9-17. Holdundervisningen er fordelt på 9 hold. Nærmere information kommer senere.
80% tilstedeværelse, samt aflevering af eksamensopgave. Underviseren på øvelsesholdet stiller eksamensopgaven sidste undervisningsgang. Individuel opgave 4 sider ±1 side, gruppeopgave (max. 2 personer) 6 sider ±1 side.