Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Projekt: Hvordan virker religiøse ritualer? ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: E2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Max 15
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Teologiske Fakultet
  • Udbud ID: 28417

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder: 

  • En udvalgt, religionsvidenskabelig problemstilling (et tema, en periode, et teoretisk emne)
  • Fortrolighed med almindelige principper for videnskabeligt arbejde og videnskabelig argumentation

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at: 

  • Selvstændigt redegøre for og drøfte en dybtgående, religionsvidenskabelig problemstilling
  • Selvstændigt indsamle og kritisk vurdere faglig litteratur og anden information
  • Selvstændigt sammenfatte arbejdet med projektet i form af en skriftlig fremstilling i overensstemmelse med akademiske kriterier

Bemærk! Dette udbud dækker både BA-projekt og Religionsvidenskabeligt projekt, og undervisningen udbydes også på teologi.

Indhold

Hvordan virker religiøse ritualer? De fleste teorier om religiøse ritualers indflydelse på individ og samfund er opstillet uden at forklare de underliggende kognitive mekanismer. Hvordan skaber ritualer for eksempel social sammenhængskraft? I dette kursus vil vi diskutere hvilke kausale mekanismer, der ligger til grund for effekten af religiøse handlinger, fx sammenhængen mellem ritualer og overførslen af kollektive værdier, forholdet mellem ritualer og helbredelse, oplevelsen af magi, effekten af karismatiske autoriteter på troendes religiøse oplevelser osv. Den studerende vil opnå viden om vigtige socialpsykologiske mekanismer (fx kognitiv dissonans, autoritet og tillid) samt fysiologiske og kognitive mekanismer (fx placebo og hypnose). Målet er en dybere forståelse for, hvordan disse mekanismer optræder som effektfulde virkemidler i religiøse interaktioner.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i Bachelorprojekt, når der er bestået prøver efter denne studieordning til i alt mindst 120 ECTS.

Underviser

Uffe Schjødt

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning og individuel vejledning.

DK

Litteratur

Omfang og indhold aftales i forbindelse med deltagelse i et øvelsesforløb og godkendes af den pågældende faglærer. Omfanget af pensum må ikke overskride 1000 sider.

Tid og sted

Tirsdag kl. 14-17, lokale 212

Bedømmelse

BA-projekt:
Fri skriftlig opgave på max 20 sider (max 48.000 typeenheder) inkl. et resumé af opgaven på ½-1 side på engelsk, tysk eller fransk.

Religionsvidenskabeligt projekt:
Fri skriftlig opgave på max 25 sider (max 60.000 typeenheder).