Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Seminar: Kinesisk religion og livsanskuelse ( efterår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: BA/KA
  • Semester/kvarter: E2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Max 10
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Teologiske Fakultet
  • Udbud ID: 28435

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Et afgrænset religionsvidenskabeligt emne
  • Forskningshistoriske, metodiske og teoretiske problemstillinger i relation til det afgrænsede emne

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at:

  • Sikkert at definere og afgrænse et religionsvidenskabeligt emne
  • Sikkert, detaljeret og problembevidst at redegøre for og drøfte problemstillinger i forbindelse med emnet

Bemærk! Undervisningen udbydes også som et forløb til BA- eller Religionsvidenskabeligt projekt.

Indhold

Kurset sigter mod, at den studerende skal tilegne sig viden og forståelse af de væsentlige kulturfaktorer i Kina, hvilket i realiteten er ensbetydende med de tre piller eller læresystemer, nemlig kongfuzianisme, daoisme og buddhisme. Disse brede traditioner, der ydermere har haft stærke tendenser til at syntetisere, danner de vigtigste segmenter og er selve livsnerven i traditionel kinesisk kultur. De tre læresystemers ( sanjiao) betydning strækker sig ikke kun til hovedlandet Kina, men havde i fortid og har i nutid også en gennemgribende indflydelse på lande som Japan, Korea, Vietnam og i Singapore. Kongfuzianismen der i knap 2000 år var Kinas statsideologi og særligt har haft sit domæne inden for den normative etik har naturligvis sat sine stærke spor, der langtfra er udvisket i det moderne Kina, selvom vestlige kulturelle værdier synes at være blevet en permanent del af det nye Kina. 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Klaus Bo Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Introduktion til kinesiske religioner, individuel vejledning og studenteroplæg

Dansk

Litteratur

Kinesisk religion og livsanskuelse (upubliceret)

Tid og sted

Tirsdag 8-11 lokale 440

Bedømmelse

Fri skriftlig opgave på max 25 sider (max 60.000 typeenheder).