[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.
Dette seminar har følgende læringsmål:
Den studerende skulle kunne erhverve sig:
- teoretisk indsigt i institutionel teori herunder betydningen af ideer for nationale, politiske forandringsprocesser
- viden om transitionsprocessen i udvalgte nye EU-medlemslande
- overblik over forskellige metoder til studiet af demokratisering og liberalisering
- evne til at anvende teori på tilgængelig empiri ved hjælp af reflekterede metodiske valg
"Hvor skal vi gå hen, du?" - var hovedspørgsmålet efter det kommunistiske systems sammenbrud. For de baltiske og de central- og østeuropæiske lande var svaret et klart JA til liberal demokrati og markedsøkonomi indenfor EU. Svarene på følgespørgsmålene - hvordan kommer vi der hen, hvor vi gerne vil?, hvilke konsekvenser kan medlemskab af en ny overnational organisation (EU) få for selvbestemmelse over vores lands videre udvikling?, og er vi villige til at acceptere disse konsekvenser? - var mindre klare og mere specifikke i forhold til landenes forskellige socio-økonomiske situation og institutionelle udgangspunkter ligesom svarene skulle findes indenfor kombinationen af fem udfordringer: i) demokratisering, ii) privatisering og etablering af en markedsøkonomi, iii) statsdannelse og administrative reformer, iv) nationsdannelse og håndtering af etniske mindretal, og v) europæisering og EU-konditionalitet.
Seminaret vil tage afsæt i diskussionen om transitionssamfund, den sovjetiske arv og EU's konditionalitet. Denne diskussion vil være baseret på institutionel teori herunder spørgsmålet om, hvordan ideer om institutioners indretning og effektivitet kan påvirke de konkrete institutionelle valg inden for det overordnede paradigme om demokrati og markedsøkonomi. Vi vil derefter se på konkrete landeeksempler og diskutere forskellige metodiske tilgange til studiet af demokratisering og etablering af liberale markeder.
Komparativ politik/Offentlig politik
Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske
Karin Hilmer Pedersen
Seminaret udbydes med hjemmeopgave.
Gradueret bedømmelse med beskikket censor
Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.
Undervisningsformen vil lægge op til kravene for den afsluttende eksamensform således, at vi løbende vil diskutere studenteroplæg til mulige problemstillinger, dvs. de empiriske og teoretiske puzzles, som litteraturen lægger op til.
Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.
For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.
I pensum forventes blandt andet at indgå:
Blyth, Mark (2003), "Structures Do Not Come with an Instruction Sheet: Interests, ideas, and Progress in Political Science ", Perspectives on Politics , v. 1, no. 4, pp. 695-706.
Menz, Georg (2005), Varieties of Capitalism and Europeanization. National Responses Strategies to the Single European Market, Oxford University Press (uddrag)
O'Dwyer, Conor (2006), Runaway State-building. Patronage Politics an Democratic Development , John Hopkins University Press
Rose, Richard, William Mishler and Christian Haerper (1998), Democracy and its Alternatives. Understanding Post-Communist Societies , Polity press.
Schmidt, Vivian, (2010), "Taking ideas and discourse seriously: explaining change through discursive institutionalism as the fourth ‘new institutionalism'", European Political Science Review , vol. 2; 1, pp. 1-25