[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.
Dette seminar har følgende læringsmål:
Styringen af den offentlige sektor har altid været et centralt tema i den offentlige debat og i akademiske kredse - med god grund. Det er på ingen måde en simpel opgave, at sikre en effektiv og hensigtsmæssig styring af de utallige og forskelligartede opgaver, der varetages af djøfere, socialrådgivere, tandlæger, pædagoger, lærer osv. Det er ej heller nogen simpel opgave at gennemføre forandringer eller større reformer i et system bemandet med sektoradvokater og egennyttemaksimerende bureaukrater. Der er således en lang række hensyn, der skal balanceres i indretningen af den offentlige sektor og dermed også i leveringen af de mange forskellige borgerettede services. Det er den svære og komplekse opgave i form af indretning, styring, ledelse og forandring i offentlige organisationer, som vi skal se på i dette seminar. Vi skal således studere forskellige løsninger og forandringsinitiativer i den offentlige sektor, og undersøge hvorfor er de sat i verden og hvilke problemer de kan/skal løse.
Da opgaven som nævnt langt fra er simpel, så er der, og bliver fortsat, udviklet nye modeller for ledelse, styring, organisation m.m., som forsøger at løse udfordringerne i den offentlige sektor - hvad enten det er økonomiske, ledelsesmæssige, resultatmæssige eller andre udfordringer der er i fokus. Med afsæt i forskelligartet litteratur, der spænder fra fokus på baggrunden for forandringsprojekter og incitamenter og normer, teorier om hvilke hensyn velfærdsstatens institutioner skal fokusere på og dermed drives efter, til diskussioner af styringsparadigmerne i den offentlige sektor, så gøder vi jorden til en række empiriske undervisningsgange, hvor hovedsigtet er, at give en introduktion til en lang række temaer, som kan være relevante i den efterfølgende opgaveskrivning.
Offentlig forvaltning
Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske
Thomas Frank
Seminaret udbydes med hjemmeopgave.
Gradueret bedømmelse med beskikket censor
Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.
Udgangspunktet vil være en række læsegruppeoplæg med empiriske emner, der vil fungere som introduktion til mulige opgaveemner.
Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.
For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.