[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.
Ved seminarets afslutning skal deltagerne gennem en skriftlig hjemmeopgave vise, at de kan:
Strukturreformen i 2007 ændrede den offentlige sektor markant - kommuner blev sammenlagt, amter nedlagt, opgaver flyttet og finansieringssystemer reformeret. Det generelle indtryk, der stod tilbage efter reformen er, at kommunerne var reformens vindere, men også staten påtog sig nye opgaver og roller ved reformen. Som ved den forrige kommunalreform i 1970 har der dog været ændringer i opgavefordelingen og styringsmekanismerne i årene efter reformen (f.eks. kommunaliseringen af jobcentrene i 2009) - og der er grund til at forvente flere løbende tilpasninger i såvel opgavefordeling som finansierings- og styringsmekanismer. Det betyder, at der i disse år sker en række markante ændringer, der kommer til at sætte spor i mange år fremover. Formålet med seminaret er at undersøge disse forandringer, hvorfor de sker, og hvad de betyder. Dette seminar vil analysere, hvorfor der kommer tilpasninger i opgavefordelingen samt finansierings- og styringsmekanismerne efter reformen - men også hvorfor der ikke ændres ved andre sektorer.
Seminaret vil analysere en række konkrete delsektorer såsom den specialiserede socialsektor, sundhedsområdet og beskæftigelsesområdet med henblik på en diskussion af:
Spørgsmål, der vil blive drøftet på seminaret eller i deltagernes eksamensopgaver, kunne f.eks. være:
Seminaret vil dels introducere teoretiske perspektiver på den offentlige sektors indretning og reformer af denne. Fokus vil her være på rationel og institutionel teori, der kan forklare både hvorfor opgavefordelingen er blevet, som den er blevet, samt hvilke tilpasninger, vi kan forvente.
Offentlig forvaltning/Offentlig politik
Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske
Johannes Engers Gregersen
Seminaret afsluttes med en hjemmeopgave .
Gradueret bedømmelse med beskikket censor
Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.
Undervisningsforløbet er delt i to dele - en del med holdundervisning, og en del med opgaveskrivning. I den første del vil der være to ugentlige undervisningstimer, hvor de studerende aktivt skal deltage med oplæg og skriftlige input til de øvrige deltagere i seminaret (essays/notater). Den anden del af kurset består af opgaveskrivning. Her vil to milepæle være dels en udvidet undervisningsgang om forskningsdesign, hvor deltagernes tanker om hjemmeopgaver også skal fremlægges og diskuteres. Den anden milepæl vil være en udvidet undervisningsgang med gennemgang og drøftelse af deltagernes opgaveudkast.
Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.
For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.
Pensumlitteraturen er ikke endeligt fastsat, men kan eksempelvis indebære (uddrag af) følgende litteratur:
Bilde, Lone et al (2010): Økonomi og styring i sygehusvæsenet . København: Dansk Sundhedsinstitut
Boyne, George et al (2003): Evaluating Public Management Reforms . Philadelphia: Open University Press, 2003
John Gerring (2011): Social Science Methodology: Tasks, Strategies, and Criteria . Cambridge: Cambridge University Press.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet (2004): Strukturkommissionens betænkning. Betænkning nr. 1434 . København: Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Knight, Jack (1994): Institutions and Social Conflict - Political Economy of Institutions and Decisions . Cambridge: Cambridge University Press
King, Gary et al. (1992): Designig Social Inquiry. Princeton: Princeton University Press.
Nørgaard, Asbjørn Sonne (2007). "God statskundskab: heksekunst eller håndværk?", Politica , 39(3), pp. 233-255.
Oates, Wallace E. (1981): "On Local Finance and the Tiebout Model," i The American Economic Review , Vol. 71, No. 2, pp. 93-98.
Oates, Wallace E. (1999): "An Essay on Fiscal Federalism," i
Journal of Economic Literature
,
Vol. 37, No. 3, pp. 1120-1149
Rodden, Jonathan (2006): Hamilton's paradox : the promise and peril of fiscal federalism . Cambridge, New York : Cambridge University Press.
Sørensen, Rune J. og Signy Irene Vabo (2005): "Sentraliseringsparadokset- Hvorfor staten overtar styringen fra kommunene?"i Tidsskrift for samfunnsforskning, vol 46, nr 4, s 503-536
Tiebout, Charles M. (1956): "A Pure Theory of Local Expenditures," i The Journal of Political Economy , Vol. 64, No. 5, pp. 416-424