Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

253D Medier, demokrati og politik ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: Første gang onsdag den 31. august 2011, kl. 9-11 i 1330-038
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32752

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.   

Dette seminar har følgende læringsmål:

Øge den studerendes evne til at analysere medierne i en bredere sociologisk, kulturel og politisk sammenhæng

Indhold

Der er gennemgående enighed om, at medierne har en stor (og stigende) betydning for det sociale og politiske liv i moderne demokratier. Derfor har medierne i disse år også stor bevågenhed inden for den politiske sociologi. Mediesociologien er helt overordnet interesseret i at sætte medierne ind i en bredere social, kulturel og politisk kontekst: Hvilken samfundsmæssig, politisk og demokratisk rolle spiller medierne? Hvordan afspejler medie- og samfundsudviklingen hinanden? I dette seminar vil tekster og diskussioner især knytte sig til tre grundtemaer:

1. Det historiske . Hvordan har medierne udviklet sig historisk og hvilken betydning har de haft i de modernitetsprocesser, som sociologien traditionelt har været interesseret i at kortlægge? Her vil vi bl.a. komme ind på, hvordan medierne historisk har udskilt sig som en selvstændig institution med egne værdier og professionelle identiteter. Vi vil også anlægge et komparativt perspektiv, hvor de enkelte landes mediesystemer altid afspejler nationale historiske, politiske og økonomiske erfaringer og traditioner.

2. Magt og politik . Hvordan kan vi teoretisk forstå den magt, som alle tilsyneladende tilskriver medierne? Diskussionerne vil her beskæftige sig med begreber som symbolsk magt og framing, dvs. magten til at definere den sociale og politiske virkelighed. Vi vil i den forbindelse komme ind på, hvordan medielogikker og medierutiner som nyhedskriterier, vinkling og kildeudvælgelse kan have sociale og politiske effekter, fx i forbindelse med dækningen af krig og konflikt. Vi kigger også nærmere på, hvem der egentlig "har bukserne på" i relationen mellem medierne og det politiske system.

3. Demokrati. Hvilken rolle spiller medierne i den demokratiske proces og den offentlige debat og hvilken rolle bør de spille? Der en generel enighed om, at medierne er en uundværlig del af det politiske liv i demokratiske samfund, men hvor dygtige er medierne til at løfte opgaven som vagthund og fjerde statsmagt? Bidrager de til at "kvalitetssikre" den offentlige debat? Og er deres demokratiske rolle og potentiale truet af kommercialisering og ny udvikling på mediemarkedet?

Fagspredning

Sociologi

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske

Underviser

Thomas Olesen

Prøveform

Seminaret udbydes med muntlig eksamen med synopsis.

Gradueret bedømmelse med beskikket censor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.  

Pensum og program vil kunne ses på AULA ultimo august. Følgende vil blive inddraget:

Allern, Sigurd og Mark Blach-Ørsten (2010) "The News Media as a Political Institution: A Scandinavian Perspective", Journalism Studies : 1-14.

Bennett, W. Lance og Shanto Iyengar (2008) "A New Era of Minimal Effects? The Changing Foundations of Political Communication", Journal of Communication 58(4): 707-731.

Curran, James, Shanto Iyengar, Anker Brink Lund og Inka Salovaara-Moring (2009) "Media System, Public Knowledge and Democracy: A Comparative Study", European Journal of Communication 24: 5-26

Deuze, Mark (2005) "What Is Journalism? Professional Identity and Ideology of Journalists Reconsidered", Journalism 6(4): 442-464.

Hallin, Daniel C. og Paolo Mancini (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Hopmann, David Nicolas og Jesper Strömbäck (2010) "The Rise of Media Punditocracy? Journalists and Media Pundits in Danish Election News 1994-2007", Media, Culture, and Society 32(6): 943-60

Lewis, Justin, Andrew Williams og Bob Franklin (2008) "A Compromised Fourth Estate? UK News Journalism, Public Relations and News Sources", Journalism Studies 9(1): 1-20.

Schultz, Ida (2006) Bag nyhederne: værdier, idealer og praksis , Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur.

Thompson, John B. (2000). Den politiske skandale: magt og synlighed i mediealderen . København: Hans Reitzels Forlag.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur