Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kvantitativ metode (tilvalg) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelortilvalg
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Nærmere beskrivelse af undervisningsforløbet i First Class konferencen. For en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 34
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29484

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:


• Viser kendskab til etiske problemstillinger forbundet med sociologisk forskning
• Demonstrerer forståelse af metodiske problemstillinger i forbindelse med anvendelsen af sociologiske metoder
• Viser færdighed i analyse og formidling af eget indsamlet materiale

Indhold

Disciplinens formål er at give den studerende en introduktion til kvantitativ sociologisk metode. De studerende opnår kendskab til kvantitative metoder til indsamling, bearbejdning og analyse af kvantitative data, herunder spørgeskema- konstruktion, sampling, operationalisering, statistiske analyser og tests. Desuden opnår den studerende kendskab til etiske problemstillinger forbundet med datagenereringen og tilegner sig forståelse for de særlige metodiske problemstillinger i anvendelsen af kvalitative og kvantitative metoder.

Faglige forudsætninger

Underviser

NN

Undervisnings- og arbejdsform

En kombination af forelæsninger, holdundervisning og praktiske øvelser.

Litteratur

Oplyses senere på First Class.

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i sociologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Undervisningsdeltagelse dokumenteres gennem tilfredsstillende
besvarelse af mindst tre skriftlige opgaver, der stilles i
undervisningsforløbet.