Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

201D Retfærdig sundhed ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: Første gang tirsdag den 30. august 2011, kl. 8-10 i 1325-140
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 33014

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.    

Seminaret har til formål at gøre deltagerne i stand til at:

  • 1. Redegøre for udvalgte teorier og problemstillinger
  • 2. Kritisk at diskutere implikationer, fordele og ulemper ved udvalgte teorier
  • 3. Anvende udvalgte teorier på konkrete sundhedspolitiske problemstillinger
  • 4. Opstille en selvstændig problemstilling med relevans for den eksisterende litteratur om sundhed og retfærdighed
  • 5. Foretage en grundig normativ analyse i overensstemmelse med problemstillingen
  • 6. Fremstille argumenter, diskussioner og konklusioner klart og tydeligt

Indhold

I et moderne velfærdssamfund findes der konstante overvejelser om retfærdig fordeling af sundhed og sundhedsydelser. Skal det koste penge at gå til praktiserende læge, ligesom det koster penge at gå til tandlæge? Er det rimeligt at forøge afgifterne på tobak og alkohol? Og bør et velstående samfund som det danske yde mere bistand til sundhedsforøgelser for samfundets svageste? Den senere litteratur indenfor politiske teori har diskuteret og forsøgt at besvare disse og lignende spørgsmål. En række politiske teoretikere heriblandt Norman Daniels, Amartya Sen, Ronald Dworkin, G. A. Cohen, Susan Hurley, Shlomi Segall, Martha Nussbaum, og Jennifer Ruger har bidraget til teoriudviklingen på dette område.

Kontraktteorien og dens efterfølgere har lagt vægt på den fair procedure til fordeling af sundhed og sundhedsydelser, luck egalitarister har haft særligt fokus på individernes eget ansvar for sundhed, mens fortalere for kapabilitetstilgangen har taget udgangspunkt i individets ret til centrale menneskelige kapabiliteter. Seminaret giver en grundig indføring i et politisk teoretisk fundament for at behandle ovenstående og lignende normative spørgsmål og forsøger via diskussion af de anvendte teorier at tilvejebringe løsninger på konkrete normative sundhedspolitiske problemstillinger.

Fagspredning

Politisk teori (Seminaret kan bruges til Komparativ politik for sidefag i samfundsfag)

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske

Underviser

Lasse Nielsen

Prøveform

Seminaret udbydes med  hjemmeopgave.

Gradueret bedømmelse med beskikket censor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Faget søger at gøre de studerende i stand til at diskutere og anvende udvalgt teori på konkrete cases. Derfor er undervisningen udformet som en blanding af gruppearbejde, studenteroplæg og plenumdiskussion

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.  

For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider. 

Foreløbig litteraturliste:

Anand, S.: "The Concern for Equity in Health" (2000), Journal of Epidemiol Community Health , 2002; 56:485-487.

Anand, P.: "Capabilities and Health" Journal of Medical Ethics (2005); 31: 299-303.

Anderson, E.: "What is the Point of Equality?" Ethics 109 (1999): 287-337.

Alexander, J.: "Toward a Capability Theory of Justice" in Capabilites and Social Justice - The Political Philosophy of Amartya Sen and Martha Nussbaum (Ashgate, 2008): 53-77.

Brody, B.: "Why the Right to Health Care is Not a Useful Concept for Policy Debates" (1991), Philosophy and Medicine , 38.: 113-131.

Buchanan, A.: "The Right to a Decent Minimum of Health Care" (1984), Philosophy and Public Affairs, vol. 13, no. 1.: 55-78.

Casal, P. "Why Sufficiency is not Enough", Ethics 117 (2): 296-326.   

Cohen, G.A.:  "Equality of What? On Welfare, Goods, and Capabilities", Recherches Economiques de Louvain 56 (1990): 357-382

Daniels, N.: "Justice, Health and Health Care", American Journal of Bioethics 1(2): 3-15. 

Daniels, N.: "Health-Care Needs and Distributive Justice", Philosophy & Public Affairs, Vol. 10, No. 2 (Spring, 1981), pp. 146-179.

Daniels, N.: "How Can We Meet Health Needs Fairly When We Can't Meet Them All? Accountability for Reasonable Resource Allocation" in Just Health (Cambridge University Press, 2008).: 103-139.

Dworkin R: "What is Equality? Parts 2: Equality of Resources", Philosophy and Public Affairs 10 (1981): 283-345.

Dworkin, R.: "Justice and the High Cost of Health"& "Justice, Insurance, and Luck" in Sovereign Virtue (Harvard University Press, 2000): 307-350.

Hurley, S.: "Luck, Responsibility, and ‘The Natural Lottery'" (2002), the Journal of Political Philosophy, vol. 10, no. 1.: 79-94.

Hurley, S.: "The 'What' and the 'How' of Distributive Justice and Health", pp. 308-335 in Lippert-Rasmussen and Holtug (ed.) Egalitarianism: New Essays on the Nature and Value of Equality (2007), Oxford University Press. 

Huseby, R.: "Sufficiency: Restated and Defended", The Journal of Political Philosophy 18 no. 2 (2010): 178-197.

Knight, C.: "Responsibilitarianism" in Luck Egalitarianism: Equality, Responsibility and Justice (Edinburgh University Press, 2009).: 169-196.

Nussbaum, M.: Women and Human Development (Cambridge University Press, 2000): 70-96. 

Nussbaum, M.: "Capabilites and Disabilities" in Frontiers of Justice (The Belknap Press of Harvard University Press, 2006): 155-216.

Parfit, D.: "Equality or Priority?" [1991], in Matthew Clayton and Andrew Williams, The Ideal of Equality (New York: St. Martin's Press, 2000), pp. 81-125.

Rawls, J.: "Justice as Fairness"  in John Rawls Collected Papers, ed. By S. Freeman (Harvard University Press): 47-72.

Ruger, J.: "Justice, Capability and Health Policy" in Health and Social Justice (Oxford University Press, 2010): 79-117.

Ruger, J.: "The Moral Foundations of Health Insurance", Oxford - QJ Med, 100: 53-57.

Ruger, J.: "Toward a Theory of a Right to Health: Capability and Incompletely Theorized Agreements" (2006), Yale Journal of Law and the Humanities , 18: 273-326. 

Segall, S.: Is Health Care (Still) Special? Journal of Political Philosophy 15, no 3: 342-61, 2007.

Segall, S.: Is Health (Really) Special? Health Policy between Rawlsian and Luck Egalitarian Justice Journal of Applied Philosophy , no. 4: 344-358, 2010.

Sen, A. "Capability and Wellbeing", in The Quality of Life , edited by Martha Nussbaum and Amartya Sen (Oxford: Clarendon Press, 1993), pp. 30-53.

Sudhir Anand, Fabienne Peter, and Amartya Sen (Oxford University Press, 2004): 109-134. Temkin, L.: "Inequality", The Economics of Poverty and Inequality 1. (2003): 65-87.

Tungodden, B. and P. Vallentyne: "On the Possibility of Paretian Egalitarianism", Journal of Philosophy 102 (2005): 126-54.

Wikler, D. "Personal and Social Responsibility for Health" in Public Health, Ethics, and Equity ed.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i samfundsfag

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur