Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

226D Mellemøstlige jihadisme(r) - militant islamisme ti år efter 9/11 ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: Første gang tirsdag den 6. september 2011, kl. 12-15 i 1325-136 NB NYT TIDSPUNKT OG LOKALE
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32736

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.   

Det er hensigten, at deltagerne ved seminarets afslutning:

  • Har opnået en detaljeret empirisk viden om forskelle og lighedstræk mellem forskellige former for militant islamisme i Mellemøsten.
  • Har fået et dybdegående kendskab til klassiske og nyere teorier og approaches fra en række for­skel­lige akademiske felter vedr. militant islamisme såvel som en forståelse for de centrale kon­flikt­linjer i den akademiske debat om denne form for islamisme.
  • Er blevet i stand til at anvende disse teorier og approaches og til at vurdere deres frugtbarhed.
  • Har fået en evne til på nuanceret vis at forstå og forklare fremkomsten og karakteren af såvel som aktuelle udviklingstendenser og tvister inden for forskellige former for militant islamis­me i Mellem­østen.

Indhold

I dette efterår er det ti år siden, at en gruppe med forbindelse til al-Qaida (AQ) den 11. september 2001 angreb USA. Siden er jihadisme - forstået som militant islamisme - blevet tilkendt en enorm in­teresse i såvel den offentlige som mere akademiske debat. Denne interesse har dog ikke udmøntet sig i nogen større enighed om, hvordan man bedst kan forstå og forklare islamistiske bevægelser, der bruger vold. Der hersker således stor uenighed om basale spørgsmål såsom hvad militante isla­mister har som endegyldigt mål; hvorfor de vælger vold som middel; hvem de er; hvordan de er or­ga­niseret og hvad der er deres centrale intellektuelle inspiration. Der findes ligeledes vidt for­skel­li­ge opfat­telser af spørgsmål såsom om, hvorfor sådanne bevægelser er opstået; hvorfor de synes at være mere udbredte nogle steder frem for andre; hvorfor det nye årtusinde har budt på så mange selvmordsangreb; hvorfor man har set et fokusskifte fra 'den nære' til den 'fjerne' fjende; hvorvidt AQ har gen­vundet fordums styrke efter Irak-krigen, eller om det i dag kun giver mening at tale om en 'lea­der­less jihad' og en­de­ligt om, hvad de aktuelle omvæltninger i Mellemøsten vil komme til at betyde for den mi­litante is­lamismes videre udvikling? Endvidere er det omstridt om, hvorvidt mili­tante islamistiske bevæ­gel­ser kan behandles under ét eller om det er nødvendigt at sondre mellem fx AQ, Hamas og Hizballah, og i så fald hvil­ken form for typologi der synes at være mest frugtbar? Må­den, man positionerer sig ift. alle disse spørgsmål på, afhænger til dels af, hvordan man stiller sig til i den helt principielle debat, om, hvor­dan man bedst studerer militant islamisme, og hvilket akademisk felt det er mest nyttigt at hente sine teoretisk redskaber fra. Med andre ord, bør isla­mis­tiske militante grupper primært ses som 'islamistiske', hvilket indebærer en betoning af en særlig islamisk dimension, eller snarere som 'militante grupper', hvilket åbner for, at de kan studeres på samme vis som tilsvarende ikke-islamistiske grupper.

Det er på den baggrund herværende seminar har som sit overordnet formål at gøre status over det seneste årtis debat om militant islamisme i Mellemøsten. Seminaret fokus er således specifikt rettet mod en mellemøstlig kontext, hvor vi gennem introduktion til en vifte af teoretiske tilgange fra en række forskellige akademiske felter, vil diskutere, hvordan vi på nuanceret vis kan forstå og for­kla­re fremkomsten og karakteren af såvel som aktuelle udviklingstendenser og tvister inden for for­skel­lige former for militant islamisme i Mellemøsten.

Seminaret, der er et opgaveseminar, er organiseret i tre blokke. Den første blok vil diskutere forhol­det mellem religion og politik i (et andet nyt) Mellemøsten og vurdere forskellige forståelser af, hvad islamisme er, hvornår den er opstået, og om det er nødvendigt at sondre mellem forskellige for­mer for islamisme, evt også inden for den militante form. Den anden blok vil undersøge, hvordan militant islamisme har været diskuteret inden for en række forskellige akademiske felter, herunder International Politik, Sikkerheds-studier, Sociologi, Islamiske Studier, Komparativ Politik, Mel­lem­øst-­studier, Ter­rorisme-studier, Religionsvidenskab mv. I den tredje blok rettes fokus mod den mili­tant islamismes udvikling. Det sker dels ved at undersøge hvad der kendetegner militante islamis­tis­ke grupper før AQ, AQ 'classic' før 9/11 og de nyere post-9/11 udviklinger vedrørende AQ-ism og re­la­tionen mellem AQ 'Central' og diverse 'glokale' grupper som AQAP, AQIM, AQI mv, og dels ved at diskutere om, hvorvidt og i så fald hvordan nationalistiske jihadi-grupper som Hamas, Hiz­ballah og forskellige irakiske grupper adskiller sig kvalitativt fra AQ-lignende grupper.

Fagspredning

International politik/Sociologi

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske

Underviser

Morten Valbjørn

Prøveform

Seminaret udbydes med hjemmeopgave.

Gradueret bedømmelse med beskikket censor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.  

Undervisningsformen i dette seminar veksler mellem dialog-baserede forelæsninger, der intro­du­cerer til de generelle problematikker, aktiv studenterdeltagelse i form af præsentationer baseret på case-studier, deltagelse i diskussioner samt e-læring via AULA mellem timerne. Der vil endvidere være en gæsteforelæsning. Det forventes, at alle er aktive på timerne og på AULA ligesom det forventes, at alle deltager i fremlæggelse og diskussion af egne og andres opgavesynopser og opgaver.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider. 

Foreløbig litteraturliste

Calvert, John (2010). Sayyid Qutb and the Origins of Radical Islamism, London/NY: Hurst/Columbia University Press.

Dalacoura, Katerina (2006). "Islamist terrorism and the Middle East democratic deficit: Political exclusion, repression and the causes of extremism". Democratization, Vol 13 Iss 3,  pp. 508-525.

Euben, Roxanne L. & Muhammad Qasim Zaman (2009). Princeton Readings in Islamist Thought, Princeton: Princeton University Press

Fattah, Khaled &  K. M. Fierke (2009). "A Clash of Emotions: The Politics of Humiliation and Political Violence in the Middle East". European Journal of International Relations,  Vol 15 Iss 1,  pp. 67-93.

Fettweis, Christopher J (2009). "Freedom Fighters and Zealots: Al Qaeda in Historical Perspective". Political Science Quarterly, Vol 124 ,  pp. 269-296

Gerges, Fawaz (2005). The Far Enemy: why jihad went global, Cambridge: Cambridge University Press.

Hafez, Mohammed (2004). Why Muslims Rebel: Repression and Resistance in the Islamic World, Boulder: Lynne Rienne

Halliday, Fred (2002). Two Hours that Shook the World - September 11, 2001: Causes & Consequences. London: Saqi Books.

Hegghammer, Thomas (2010). Jihad in Saudi Arabia: Violence and Pan-Islamism since 1979, Cambridge: Cambridge University Press.

Loidolt, Bryce (2011). "Managing the Global and Local: The Dual Agendas of Al Qaeda in the Arabian Peninsula". Studies in Conflict & Terrorism,  Vol 34 Iss 2,  pp. 102 - 123.

Lynch, Marc (2010). "Islam Divided Between 'Salafi-jihad' and the 'Ikhwan'". Studies in Conflict & Terrorism,  Vol 33 Iss 6,  pp. 467-487.

Meijer, Roel (ed.) (2009). Global Salafism - Islam's New Religious Movement, London: Hurst & Co.

Mishal, Shaul &  Maoz Rosenthal (2005). "Al Qaeda as a Dune Organization: Toward a Typology of Islamic Terrorist Organizations". Studies in Conflict & Terrorism,  Vol 28 Iss 4,  pp. 275 - 293

Moghadam, Assaf &  Brian Fishman. (2010). "Self-Inflicted Wounds: Debates and Divisions within al-Qaida and its Periphery". Harmony Project - Combating Terrorism Center .

Moghadam, Assaf (2009). "Motives for Martyrdom: Al-Qaida, Salafi Jihad, and the Spread of Suicide Attacks". International Security, Vol 33 Iss 3,  pp. 46-78.

Pape, Robert (2003). "The Strategic Logic of Suicide Terrorism". American Political Science Review,  Vol 97 Iss 3,  pp. 343-361.

Robinson, Glenn E. (2007). "The battle for Iraq: Islamic insurgencies in comparative perspective". Third World Quarterly,  Vol 28 Iss 2,  pp. 261-273.

Sageman, Marc &  Bruce Hoffman (2008). "Does Osama Still Call the Shots? Debating the Containment of al Qaeda's Leadership". Foreign Affairs, July/August,

Sedgwick, Mark (2004). "Al-Qaeda and the Nature of Religious Terrorism". Terrorism and Political Violence, Vol 16 Iss 4,  pp. 795-814.

Strindberg, Anders &  Mats Wärn (2005). "Realities of Resistance: Hizballah, the Palestinian rejectionists, and al-Qa'ida compared". Journal of Palestine Studies,  Vol 34 Iss 3,  pp. 23-41

Volpi, Frederic (2010). Political Islam Observed, London: Hurst.

Wiktorowicz, Quintan &  Karl Kaltenthaler (2006). "The Rationality of Radical Islam". Political Science Quarterly,  Vol 121 Iss 2,  pp. 295-319.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur