Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

231DB Ledelse i den offentlige sektor: Teori og praksis ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: Første gang tirsdag den 30. august 2011, kl. 12-16 i 1330-024
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 34497

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.   

Dette seminar har følgende læringsmål:

Ved seminarets afslutning er det målet, at seminardeltagerne kan:

  • Redegøre for udvalgte teorier om motivation, incitamenter og normer
  • Sammenligne de ovennævnte teoriers bud på, hvordan man bedriver god offentlig ledelse, og hvordan man opnår høj performance og god trivsel i offentlige organisationer
  • Analysere konkrete ledelsestiltag i lyset af teorier om, hvordan motivation, incitamenter og normer påvirker performance og trivsel i den offentlige sektor
  • Vurdere styrker og svagheder ved teorier om betydningen af motivation, incitamenter og normer
  • Selvstændigt vurdere fordele og ulemper ved konkrete ledelsestiltag anvendt i den danske offentlige sektor

Indhold

God offentlig ledelse er ikke nogen enkel sag. Offentlige ledere skal kunne konstruere og implementere lønsystemer, der motiverer medarbejderne. De skal også sikre, at de leverede ydelser er i orden, uden at medarbejderne bliver demotiverede af konstant at blive kigget over skulderen. Offentlige ledere skal også kunne forstå de normer, der gælder i medarbejdernes faggrupper, og bygge videre på medarbejdernes ønsker om at bidrage til samfundet og til den enkelte bruger. Samtidig indgår offentlige ledere i et politisk ledet hierarki, som de skal kunne agere i.

Mange statskundskabsstuderende bliver ledere i den offentlige sektor, og seminaret er rettet mod at forberede deltagerne på denne opgave. Baseret på forskning og praktisk viden om incitamenter, motivation og normer er fagets overordnede formål at opkvalificere de studerendes evner til ledelsesmæssigt at sikre god organisatorisk performance og trivsel i offentlige organisationer.

For at forstå, hvordan man hensigtsmæssigt leder en offentlig organisation, er man nødt til at trække på flere fagretninger. Seminaret inddrager derfor viden fra statskundskab, økonomi og psykologi, og de tre forskellige vinkler på samme tema udnyttes aktivt i faget til at give en nuanceret viden om ledelse i offentlige organisationer. Der vil være en gæsteforelæsning med en offentlig leder i slutningen af seminaret for at få en praksisvinkel på de mere teoretiske diskussioner. Undervisningen er opdelt i syv temaer svarende til forløbets syv undervisningsuger:

  • Principal-agent problematikker
  • Incitamenters betydning
  • Pro-social motivation, altruisme og Public Service Motivation
  • Motivation crowding
  • Ledelse af professionelle
  • Ledelse i et politisk ledet hierarki
  • Sammenligning af ledelse i offentlig og privat sektor

Fagspredning

Offentlig forvaltning

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske

Underviser

Lotte Bøgh Andersen

Prøveform

Seminaret udbydes med mundtlig eksamen .

Gradueret bedømmelse med beskikket censor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.  

Undervisningsformen er diskussionsbaseret undervisning (fire timer pr. gang), der lægger op til den mundtlige eksamens krav til de studerendes evner til at sammenligne og applicere teorier på konkrete sagsforhold samt vurdere disses anvendelighed. I slutningen af hver undervisningsgang arbejder vi med en konkret ledelsesproblematik ud fra den læste litteratur samt deltagernes og underviserens egne erfaringer.

Bemærk, at seminaret afsluttes allerede i slutningen af uge 43 med en mundtlig eksamen. Det egner sig derfor specielt godt som et sidste fag, inden specialet påbegyndes, eller sammen med et opgaveseminar, hvor hovedbelastningen ligger i slutningen af semesteret.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.  

Den omfatter foreløbig:

Andersen, L.B., Jacobsen, C.B., Møller, A.L., Pallesen, T. (2006), " Arbejder forskere just for the money? ", Politica, vol. 38 nr. 4, s. 380-391. 12 sider

Andersen, L.B., Serritzlew, S. 2006, " Økonomiske incitamenter, professionelle normer og offentlig service ", Politica - Tidsskrift for Politisk Videnskab, vol. 38 nr. 4, s. 410-425

Andersen, Lotte Bøgh & Rikke Skou Jensen Jensen. 2002. "Medarbejderne: Virkelighedens institutionsledere?", pp. 67-91 i Jens Blom-Hansen, Finn Bruun & Thomas Pallesen (red.). Kommunale patologier. Århus: Systime.

Andersen, Lotte Bøgh og Lene Holm Pedersen (2010) Motivation i den offentlige sektor. Kapitel til lærebog om Offentlig Forvaltning, som er under udgivelse.

Andersen, Lotte Bøgh og Mads Leth Jakobsen (2009) Penge og/eller faglighed: Hvad sker der, når sundhedsprofessionelles egeninteresse støder imod deres faglige normer? pp. 115-121 i Jens Blom-Hansen og Jørgen Elklit (red.) „Perspektiver på politik".

Andersen, Lotte Bøgh; Mads Leth Jakobsen, Thomas Pallesen og Søren Serritzlew (2010) Økonomiske incitamenter i den offentlige sektor. Århus: Systime

Beck Jørgensen, Torben og Lotte Bøgh Andersen (2010) Værdier og motivation i den offentlige sektor. Politik og økonomi . 83 (1): 34-46- sider.

Bregn, K. (2010) The Logic of the New Pay Systems Revisited-in the Light of Experimental and Behavioral Economics. International Journal of Public Administration , 33:161-168,thw

Burgess, Simon & Marisa Ratto (2003). "The Role of Incentives in the Public Sector: Issues and Evidence", Oxford Review of Economic Policy , 19, 2, pp. 285-300

Dixit, Avinash (2002). "Incentives and Organizations in the Public Sector. An Interpretative Review", Journal of Human Resources , 37, pp. 696-727

Douma, S. & H. Schreuder (1998). Economic Approaches to Organizations , Second Edition, London: Prentice Hall, kapitel 7, pp. 99-122,

Francois, Patrick and Michael Vlassopoulosy (2008) Pro-social Motivation and the Delivery of Social Services CESifo Economic Studies, Vol. 54, 1/2008, 22-54.

Freidson, Eliot (2001). Professionalism. The Third Logic , Cambridge: Polity Press, side 127 + 201-219.

Frey, Bruno & Reto Jegen (2001). "Motivation Crowding Theory", Journal of Economic Surveys , Vol. 15, No. 5: 589-611.

Gailmard, Sean (2010) 'Politics, Principal-Agent Problems, and Public Service Motivation', International Public Management Journal, 13: 1, 35 - 45.

Horn, M. (1995) The political economy of public administration. Institutional choice in the public sector . Cambridge: Cambridge University Press. Side 7-26.

Jacobsen & Andersen, 2009. Publication Control Systems: Crowding in or crowding out? Revised version of paper presented at the EGPA conference at Malta, September 2009.

Le Grand, Julian (2003). Motivation, Agency, and Public Policy. Of Knights & Knaves, Pawns & Queens. Oxford: Oxford University Press (side 1-17).

Le Grand, Julian (2010) 'Knights and Knaves Return: Public Service Motivation and the Delivery of Public Services', International Public Management Journal, 13: 1, 56 - 71.

Miller, Gary (2000) Above Politics: Credible Commitment and Efficiency in the Design of Public Agencies Journal of Public Administration Research and Theory 10(2):289-327.

Miller, Gary (2005) The political evolution of principal-agent models. Annual Review of Political Science 8: 203-225.

Pallesen, Thomas (2009) Økonomiske incitamenter i den offentlige sektor: Myter og realiteter. pp. 172-177 i Jens Blom-Hansen og Jørgen Elklit (red.) „Perspektiver på politik" .

Perry, James L. & Lois R. Wise (1990). "The Motivational Bases of Public Service", Public Administration Review , 50: 367-73

Roberts, Jennifer & Michael Dietrich (1999). "Conceptualizing Professionalism: Why Economics needs Sociology", American Journal of Economics and Sociology, Vol. 58, No. 4, pp. pp. 977-998

Serritzlew, Søren (2009) Geniale styringsinstrumenter i en barsk hverdag: Strategiske komplikationer og troværdighedsproblemer i den offentlige sektor pp. ? i Jens Blom-Hansen og Jørgen Elklit (red.) „Perspektiver på politik" (184-190). 7 sider

Vandenabeele, Wouter (2007) "Toward a public administration theory of public service motivation. An institutional approach" Public Management Review Vol. 9 Issue 4, pp. 545 - 556.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur