Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

232D Kommunalreformer i hele verden ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: Første gang fredag den 2. september 2011, kl. 10-12 i 1330-024 NB nyt lokale!
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32747

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.   

Dette seminar har følgende læringsmål:

Ved seminarets afslutning er det målet at seminardeltagerne kan:

  • Redegøre for teorier om grundlæggende reformer i den offentlige sektor
  • Redegøre for de væsentligste træk ved den danske kommunalreform
  • Sammenligne reformprocesser i Danmark med tilsvarende reformer i andre lande
  • Analysere konkrete reformer i lyset af teorier om økonomiske, politiske og demokratiske rationaler bag indretningen af den offentlige sektor
  • Vurdere styrker og svagheder ved teorier om grundlæggende reformer i den offentlige sektor
  • Selvstændigt vurdere fordele og ulemper ved konkrete reformer på et relevant teoretisk og empirisk grundlag

Indhold

Danmark gennemførte i 2007 en omfattende kommunalreform. Den kommunale og regionale inddeling, opgavefordelingen i den offentlige sektor og de offentlige finansieringssystemer blev ændret på grundlæggende og radikal vis. Reformen omtales med rette som 'århundredets administrative reform'. Den kan forekomme enestående. Men det er den ikke. Der foregår noget tilsvarende mange andre steder i verden. I Finland lægger man også kommuner sammen. I Sverige laver man mega-regioner. I Italien gennemføres en grundlæggende omkalfatring af hele det subnationale system. Men omfattende kommunalreformer gennemføres også i lande uden for Europa. Det gælder fx så forskellige steder som Bhutan, Benin og Kina.

Formålet med dette seminar er tresidet. For det første skal deltagerne opnå en teoretisk forståelse af grundlæggende reformer af den offentlige sektors vertikale indretning. Hvorfor gennemfører man kommunale og regionale reformer? Hvordan forløber reformerne? Hvilke effekter har de? Vi skal her læse klassisk teori om økonomiske, politiske og demokratiske rationaler bag indretningen af den kommunale sektor, men også nye bud på reformdynamikker.

For det andet er sigtet, at deltagerne skal opnå et empirisk overblik over kommunalreformer rundt omkring i verden. Til dette formål skal vi læse en del empirisk litteratur om reformer i forskellige lande. Men vi skal også trække på de særlige kompetencer, som den ene af seminarets tre undervisere har. Jens Peter Christensen er international konsulent for Kommunernes Landsforening og har i den kapacitet fungeret som rådgiver for en række lande, der har gennemført eller er ved at gennemføre omfattende kommunalreformer.

For det tredje er formålet, at den teoretiske og den empirisk-komparative indsigt skal gøre deltagerne bedre i stand til at forstå den danske kommunalreform. Ingen samfundsforskere havde forudset den danske kommunalreform i 2007 eller troet på, at noget sådant ville kunne lade sig gøre. Dertil er der for mange magtfulde veto-aktører i det danske system, ville de fleste have hævdet. Alligevel skete det. Hvordan kunne det lade sig gøre?

Fagspredning

Offentlig forvaltning/Komparativ politik

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske

Underviser

Jens Blom-Hansen, Jens-Peter Christensen og Søren Serritzlew

Prøveform

Seminaret udbydes med 7-dages bunden hjemmeopgave.

Gradueret bedømmelse med beskikket censor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.  

Undervisningen vil bestå af en blanding af underviserbaserede oplæg, diskussion i plenum og deltagerbaserede oplæg. Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler undervisere og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.  

Den omfatter foreløbig:

Baldersheim, Harald & Lawrence E. Rose. 2010. Territorial Choice. The Politics of Boundaries and Borders . Houndsmills: Palgrave.

Boadway, Robin & Anwar Shah. 2009. Fiscal Federalism. Principles and Practice of Multiorder Governance . Cambridge: Cambridge University Press.

Christiansen, Peter Munk & Michael Baggesen Klitgaard. 2008. Den utænkelige reform. Strukturreformens tilblivelse 2002-2005 . Odense: Syddansk Universitetsforlag.

Dahl, Robert A. & Edward R. Tufte. 1973. Size and Democracy . Stanford: Stanford University Press.

Moe, Terry M. 1990. "The Politics of Structural Choice: Towards a Theory of Public Bureaucracy", in O. E. Williamson (ed.), Organization Theory: From Chester Barnard to the Present and Beyond . New York: Oxford University Press.

Tiebout, Charles M. 1956. "A Pure Theory of Local Expenditures", Journal of Political Economy 64: 416-424.

Treisman, Daniel. 2006. The Architecture of Government. Rethinking Political Decentralization . Cambridge: Cambridge University Press.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur