Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

271D Kvalitative metodekurser - elitemodul ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat i Statskundskab, Ph.D
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: Kvalitative kausalorienterede case-studier Kl. 10-15 i 1323-130 på følgende datoer: 19. september · 26. september · 10. oktober · 17. oktober 2011  Systematisk analyse af kvalitative data med NVivo Kl. 10-15 i 1323-130 på følgenden datoer: 4. november · 11. november · 18. november · 25. november 2011
  • Deltagerbegrænsning: Max. 16 deltagere. Undervisningstilmelding skal ske på særskilt ansøgningsskema for ph.d. stipendiater med ansøgningsfrist den 15. juli 2011. (Yderligere oplysninger fås hos Anne-Grethe Gammelgaard, tlf.: 8942 1329). Kandidatstuderende skal tilmelde sig via selvbetjeningen senest den 30. juni 2011.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32992

Formål

I efteråret 2011 udbyder Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet i samarbejde med Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet to kvalitative kurser, der hver giver 5 ECTS. Der undervises fra 10.15-15.00 (inkl. 1 times frokostpause).

Kurserne fokuserer på at forbedre deltagernes forskningsmæssige og praktiske færdigheder. Derfor skal deltagerne løbende bruge de gennemgåede metoder på konkrete politologiske problemstillinger. På hvert kursus løser deltagerne to opgaver skriftligt. Underviserne giver en faglig tilbagemelding på hver opgave, herunder om den kan godkendes, men der gives ikke karakterer.

Indhold

Kvalitative kausalorienterede case-studier

Dette kursus giver en grundig introduktion til kausalorienterede case studier, og hvordan man kan bedrive analyser af cases. Målsætningen er at give deltagerne en række konkrete metodiske og teoretiske værktøjer, som kan anvendes konkret i forhold til deres projekter. Vægten i undervisningen ligger på præsentationen af Process-tracing metoden, men vil også inkludere 'methods of congruence' og andre kvalitative analysestrategier.

Kurset vil præsentere det ontologiske og epistemologiske grundlag for anvendelsen af de anvendte metoder. Dette vil blive fulgt op af en praktisk introduktion til, hvordan man kan konceptualisere kausalmekanismer i case studier på en måde, som gør det muligt at analysere kausalprocesser og mekanismer empirisk. Kurset retter endvidere fokus på indsamlingen af kvalitative datakilder, og hvordan den relative vægt af en datakildes udsagnskraft kan evalueres. Afslutningsvis fokuserer kurset på, hvordan man kan foretage caseudvælgelse og kombinere casestudier med andre typer af designs.

Kursusdeltagelse kræver aktiv deltagelse. For at sikre det størst mulige udbytte vil det være en fordel, hvis deltagerne er i stand til at anvende deres egen forskning i øvelserne på kurset.

FORELØBIG KURSUSPLAN

Lektion 1: 19. september 2011

Introduktion til kausalorienterede analyser og forskellige kausalitetsopfattelser

Lektion 2: 26. september 2011

Konceptualisering og operationalisering af kausalmekanismer og bayesiansk logik og arbejdet med kvalitative datakilder

Lektion 3: 10. oktober 2011

Metods of Congruence og andre kvalitative analysestrategier

Lektion 4: 17. oktober 2011

Caseudvælgelse, Mixed methods, små og store N undersøgelser og forskningsdesigns

Systematisk analyse af kvalitative data med NVivo

Mange videnskabelige studier indebærer analyser af større mængder kvalitativt materiale. Ofte kombinerer man mange forskellige typer tekster: Officielle dokumenter, interviews, feltnoter, rapporter, parlamentsdebatter osv. For at kunne analysere større mængder kvalitativt materiale, er det nødvendigt at systematisere analysen. Formålet med kurset er at gøre kursisterne i stand til at udarbejde en systematisk analyseprocedure og gennemføre den for deres eget kvalitative materiale. Kurset gennemgår både induktive analysemetoder (primært grounded theory) og deduktive analysemetoder (primært within-case og cross-case analyser). Vi fokuserer på kombinationen af kodestrategier, ligesom vi kommer ind på samspillet mellem kvalitative og kvantitative metoder. Til at gennemføre analyserne ofte på baggrund af forskellige typer materiale lærer deltagerne at gennemføre åbne og fokuserede kodninger, at lave memoer og at lave modeller samt grafiske og tabelmæssige displays. Som teknisk hjælpemiddel anvender vi NVivo 9, som netop egner sig meget til analyser, der kombinerer forskellige typer kodestrategier på forskelligt materiale. Vi bruger om muligt deltagernes eget materiale, men der foreligger også øvelsesmateriale, som deltagerne kan bruge. Efter kurset skal kursisterne kunne analysere større mængder kvalitativt materiale, både med en induktiv tilgang og en deduktiv tilgang.

FORELØBIG KURSUSPLAN

Lektion 1: 4. november

Introduktion: Systematiske analyser af forskellige dokumenttyper. NVivo som hjælpemiddel. Teoretiske og operationelle definitioner og diskussion af målingsvaliditet.

Lektion 2: 11. november:

Induktive analysestrategier: Åben og fokuseret kodning og memoer.

Lektion 3: 18. november:

Deduktive analysestrategier: Deduktiv (within-case og cross-case) kodning, displays og modeller.

Lektion 4: 25. november:

Gennemførelse og formidling af konkrete analyser.

Faglige forudsætninger

Ph.d. stipendiater har førsteret til kurset, men enkelte kandidatstuderende kan også optages.

Såfremt der er plads, fyldes kurserne op med overbygningsstuderende, men det faglige niveau sættes efter, at deltagerne efter kurserne på kvalificeret vis skal kunne lave en ph.d.-afhandling med brug af de på kurset gennemgåede metoder. Undervisningen er lagt an på, at kursisternes eget materiale og egne problemstillinger spiller en stor rolle. Kurset egner sig derfor bedst for kursister, der er i gang med eller står overfor at skulle lave et større videnskabeligt arbejde (ph.d. afhandling eller speciale). Undervisning og opgaver vil blive differentieret efter deltagernes forudsætninger og forskningsfelt.

Kandidatstuderende skal følge begge kurser, hvorefter de kan søges meritoverført, som et seminar.

Underviser

Kvalitative kausalorienterede case-studier

Rasmus Brun Pedersen og Derek Beach

Systematisk analyse af kvalitative data med NVivo

Marie Østergaard Møller

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side

Prøveform

Aktiv deltagelse og aflevering samt godkendelse af de to skriftlige opgaver er en forudsætning for, at kurset bestås. Der er ingen yderligere eksamen.

Litteratur

Kvalitative kausalorienterede case-studier

King, Keohane and Verba (1994). Designing Social Inquiry: Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton: Princeton University Press.

Bennett and Elman (2006). ‘Complex Causal Relations and Case Study Methods: The Example of Path Dependence', Political Analysis, 14(2): 250-267.

Bennett (2006). ‘Stirring the Frequentist Pot with a Dash of Bayes, Political Analysis, 14(2): 339-344.

Bennett (2008). ‘Process-Tracing: A Bayesian Perspective', in Janet M. Box-Steffensmeier, Henry E. Brady and David Collier (eds), The Oxford Handbook of Political Methodology. Oxford: Oxford University Press, pp. 702-721.

Beach and Pedersen (forthcoming). Process Tracing: An Introduction. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Blatter and Blume (2008). ‘In Search of Co-variance, Causal Mechanisms or Congruence? Towards a Plural Understanding of Case Studies', Swiss Political Science Review, 14(2): 315-356.

Gerring (2010). ‘Causal Mechanisms: Yes, But...', Comparative Political Studies, 43(11): 1499-1526.

Hedström and Ylikoski (2010). ‘Causal Mechanisms in the Social Sciences.', Annual Review of Sociology, 36: 49-67.

Howson and Urbach (2006). Scientific Reasoning: the Bayesian Approach. Third Edition . La Salle, Il: Open Court. Chapter 4.

Gerring (2007). Case Study Research. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 86-150.

Adcock and Collier (2001). ‘Measurement Validity: A Shared Standard for Qualitative and Quantitative Research', American Political Science Review , 95(3): 529-546.

Lustick (1996). 'History, Historiography and Political Science', APSR , 90(3): 605-618.

Trachtenberg (2006). The Craft of International History. Princeton: Princeton University Press. Chapter 5.

Tonsey (2007). ‘Process Tracing and Elite Interviewing: A Case for Non-probability Sampling', PS, 40(4): 765-772.

Lieberman (2005). ‘Nested Analysis as a Mixed-Method Strategy for Comparative Research', American Political Science Review , 99(3): 435-451.

Rohlfing, Ingo (2008). ‘What You See and What You Get: Pitfalls and Principles of Nested Analysis in Comparative Research', Comparative Political Studies, 41(11): 1492-1514.

Brady, Collier and Seawright (2006). ‘Towards a pluralist vision of methodology', Political Analysis , 14(2): 353-368.

Rueschemeyer, Dietrich (2003). ‘Can One or a few cases yield theoretical gains?', i J. Mahooney og D. Rueschemeyer (eds), Comparative Historical Analysis in the Social Sciences , (ch. 9), pp. 305-336.

 

Systematisk analyse af kvalitative data med NVivo

Ahmed, Amel, Rudra Sil, Ariel Ahram; Abhishek Chatterjee, Michael Coppedge, David Kuehn and Ingo Rohlfing (2009). ‘Cautinary Perspectives on Multi-Method Research', Newsletter of the American Political Science Association Organized Section for Qualitative and Multi-Method Research, 7(2): 2-22.

Bryman, Alan (2008). Social Research Methods . 3. Edition. Oxford: Oxford University Press, pp. 31-34.

Charmaz, Kathy (2006). Constructing Grounded Theory: A practical Guide Through Qualitative Analysis . London, Thousand Oaks & New Delhi: SAGE.

Corbin, Juliet & Anselm Strauss (1990). ‘Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria', Qualitative Sociology, 13(1): 3 - 21.

Dahler, Peter (2008). ‘Kvalitativ metode. Status og problemer', Politica 39(3): 317-334.

Dahler-Larsen, Peter (2002). At fremstille kvalitative data . Odense: Odense Universitetsforlag, s. 32-60.

Eisenhardt, Kathleen M. (1989). ‘Building Theories from Case Study Research', Academy o/Management Review , 14(4): 532-550.

Gibbs, Graham (2007). Analyzing Qualitative Data, Los Angeles: SAGE, pp. 73-77.

Glaser, Barney G. (1998). ‘Forcing the Data' in: Doing Grounded Theory. Issues and Discussions . Mill Valley CA: The Sociology Press, pp. 81-106.

Hahn, Christopher (2008). Doing Qualitative Research using your computer , Los Angeles, London, New Delhi & Singapore: SAGE, pp. 4-7.

Lincoln, Yvonne S. (2002). ‘Emerging Criteria for Quality in Qualitative and Interpretive Research', in Yvonne S. Lincoln & Norman K. Denzin (eds), The Quality Inquiry Reader , pp. 327-345. SAGE Publications.

Lofland, John, David Snow, Leon Anderson, Lyn H. Lofland (2006). Analyzing Social Settings. A guide to qualitative observation and analysis . Fourth Edition. Toronto: Wadsworth/Thomson.

Miles, Matthew B. & Michael A. Huberman (1994). Qualitative Data Analysis , 2. Edition. Thousand Oaks, London, New Delhi: SAGE.

Møller, Marie Østergaard (2010). 'Stereotyped Perceptions of Chronic Pain, Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund, Vol. 13: 33-68.

Olsen, Henning (2002). Kvalitative kvaler - Kvalitative metoder og danske interviewundersøgelsers kvalitet . København: Akademisk Forlag, ss. 103-143.

Onwuegbuzie, Anthony J. & Wendy B. Dickinson (2008). ‘Mixed Methods Analysis and Information Visualization: Graphical Display for Effective Communication of Research Results', The Qualitative Report , 13(2): 204-225.

Tarrow, Sidney (2004). ‘Bridging the Quantitative-Qualitative Divide', in Brady & Collier (eds), Rethinking social inquiry. Diverse tools, Shared Standards. New York: Rowman & Littlefield Publishers, pp. 171-179.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Aktiv deltagelse og aflevering samt godkendelse af de to skriftlige opgaver er en forudsætning for, at kurset bestås. Der er ingen yderligere eksamen.