Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Metode I ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bacheloruddannelsen i Statskundskab og Samfundsfag - 1. semester og 2006-/2007-ordningens Sidefag i Samfundsfag - 3. semester
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: Undervisningen gennemføres i et omfang svarende til to ugentlige timer ved helårgangsforelæsninger og to holdtimer i 15 uger.
  • Deltagerbegrænsning: På hold med ca. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29290

Formål

  • Den studerende kan selvstændigt opstille forskningsdesign og gennemføre dataindsamling og analyse under hensyntagen til betydningen af metodiske valg og problemer
  • Den studerende kan vurdere fordele og ulemper ved forskellige metoder i forhold til en konkret problemstilling

Indhold

Faget giver de studerende viden om og færdigheder i anvendelsen af såvel kvalitative som kvantitative metoder med henblik på analyse af samfundsvidenskabelige - specielt politologiske - problemstillinger. Faget giver de studerende en grundig indføring i en bred vifte af samfundsvidenskabelige analysemetoder og typer af data, erfaringer med anvendelsen af metoderne og et kendskab til de forskellige metoders styrke og svagheder. Dog gennemgås der ikke statistiske analysemetoder på et sandsynlighedsteoretisk grundlag. Metoderne behandles som komplementære og ligeværdige. De studerende introduceres endvidere til videnskabsteoretiske aspekter af de forskellige metoder.

Fagets hovedelementer er følgende:
1) Videnskabsteori
2) Indføring i faserne i en forskningsproces - fra valg af forskningsproblem til udarbejdelse af en endelig rapport
3) Planlægning og gennemførelse af indsamling af materiale ved anvendelse af forskellige metoder
4) Kvalitative interviews og kvalitative analyseteknikker
5) Tekstanalyse
6) Kvantitativ analyse ved hjælp af deskriptive statistiske metoder
7) Indføring i edb som hjælpemiddel
8) Komparativ metode og casestudier

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Forelæsning:  

Morten Brænder og Rasmus Brun Pedersen

Holdundervisning:

Hold 1: Asbjørn Tranegaard Andersen

Hold 2: Steffen Juul Krahn

Hold 3: Christina Kibsgaard

Hold 4: Christina Kibsgaard

Hold 5: Mikkel Munk Quist Andersen

Hold 6: Ane Elisabeth Lykke Nielsen

Hold 7: Mark Olsen

Hold 8: Mark Olsen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsning:

Tirsdag kl. 14-16 i 1232-115

Bemærk: første undervisningsgang er tirsdag den 30. august 2011 kl. 15-17 i 1232-115

I uge 42 er forelæsningen flyttet til torsdag kl. 12-14 i 1232-115

Holdundervisning:

Hold 1: Torsdag kl. 16-18 i 1325-028

Hold 2: Torsdag kl. 8-10 i 1325-028

Hold 3: Torsdag kl. 16-18 i 1325-140

Hold 4: Torsdag kl. 8-10 i 1325-140

Hold 5: Torsdag kl. 16-18 i 1325-428

Hold 6: Torsdag kl. 8-10 i 1325-320

Hold 7: Torsdag kl. 16-18 i 1325-340

Hold 8:  Torsdag kl. 8-10 i 1325-340

Prøveform

3 timers skriftlig eksamen, ingen hjælpemidler må medbringes. Bedømmes til Bestået/Ikke bestået uden censor.

Metode I afsluttes med skr. eksamen. Studerende testes i færdighederne fra Metode I også som en del af eksamen i Metode II.

Litteratur

Et af Studienævnet vedtaget pensum på 600 sider (+ edb-manualer/notater).

Studieordning og bedømmelse

Bacheloruddannelsen i samfundsfag

  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur

Bacheloruddannelsen i statskundskab

  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Grundfaget i samfundsfag

  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


3 timers skriftlig eksamen, ingen hjælpemidler må medbringes. Bedømmes til Bestået/Ikke bestået uden censor.

Metode I afsluttes med skr. eksamen. Studerende testes i færdighederne fra Metode I også som en del af eksamen i Metode II.