Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Didaktisk teori og refleksion ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: E2011
  • Timer per uge: -
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29407

Formål

Målet er, at de studerende:

  • Har viden om læreplansteori samt didaktiske teorier og praksis.
  • Kan identificere og analysere didaktiske problemstillinger i undervisning, vejledning og uddannelse mm. i deres organisatoriske og samfundsmæssige kontekst.
  • Kan anvende didaktisk teori og forskningsfrembragt viden om samspillet mellem undervisning, læring, viden og dannelse til at analysere og vurdere læring, undervisning, uddannelser og andre læringsarenaer.


Som et særlig forskningsmetodisk aspekt er målet, at de studerende: 

• Opnår kendskab til og kritisk kan vurdere metoder inden for curriculumudvikling og -forskning samt forskningsmetoder og -design, relateret til forholdet mellem didaktik, undersøgelse og effektstudier.

 

 

Indhold

Teorier og viden om forholdet mellem læring, undervisning, fag, viden og dannelse. Teorier om didaktisk analyse og design og tilrettelæggelse af læring, undervisning, vejledning mm. i uddannelser og andre læringsarenaer. Klassiske didaktiske spørgsmål set i relation til aktuelle uddannelser og andre læringsarenaer, herunder deres intentioner (begrundelse og mål); kriterier for valg af indhold, indholdets orden og progression; valg af undervisningsmetoder, -organisering, -medier og evaluering samt betydningen af rammebetingelser og deltagerforudsætninger.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Modulansvalig: Per Fibæk Laursen pefi@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen organiseres som en vekslen mellem forelæsninger, holdundervisning og studenteraktiviteter

Dansk - der kan forekomme enkelte undervisningsgange på engelsk.

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveformen er en mundtlig eksamination af 30 minutters varighed
inklusiv votering på baggrund af en indleveret skriftlig opgave.
Opgaven skal udarbejdes i grupper bestående af maksimum 4
studerende. Omfanget er for en gruppe bestående af 2 studerende
maksimum 15 normalsider (36.000 anslag). For en gruppe bestående
af 3 studerende er omfanget maksimum 20 normalsider (48.000
anslag). For en gruppe bestående af 4 studerende er omfanget
maksimum 25 normalsider (60.000 anslag). Bedømmelse sker på
grundlag af en vurdering af hele opgaven og den studerendes
individuelle mundtlige præstation ved eksaminationen.
Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-
trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.