Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læringens teori og praksis ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: E2011
  • Timer per uge: -
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29408

Formål

Målet er, at de studerende:

  • Opnår kendskab til og forståelse for klassiske, centrale og grundlæggende teorier om læring.
  • Opnår kendskab til og forståelse for læringsteorier i forhold til viden, erfaring, hukommelse, perception, opmærksomhed, udvikling og kognition.
  • Kan identificere og diskutere styrker og svagheder ved forskellige læringsteorier i forbindelse med konkrete problemstillinger.
  • Kan vurdere og anvende læringsteori i forbindelse med konkrete cases, samt reflektere over anvendelse af læringsteori.

Som et særlig forskningsmetodisk aspekt er målet, at de studerende:

  • Opnår kendskab til observationsmetoder rettet mod udforskning af læreprocesser (enkeltindivider og/eller interaktion) med henblik på at kunne anvende disse metoder til at karakterisere og vurdere læreprocesser.


 Undervisningsform:
Undervisningen tilrettelægges som en vekslen mellem forelæsninger, holdundervisning og studenteraktiviteter. Dele af undervisningen organiseres som case- og undersøgelsesbaserede studier. 
 Undervisningssprog:
Dansk - der kan forekomme enkelte undervisningsgange på engelsk. 
 Pensum:
500-1000 sider

 

Indhold

Klassiske, centrale og grundlæggende teorier om læring og læreprocesser. Læringsteorier præsenteres og udviklingen af læreprocesteori sættes ind i en samfundsmæssig sammenhæng. Der fokuseres på de forskellige teoriers forsøg på svar på grundlæggende spørgsmål til læreprocesser, set over tid og i relation til tidligere og andre læringsteorier. Læringsteoriers betydning for psykologiske forskningsfelter, såsom erfaring, hukommelse, perception, motivation, viden, opmærksomhed, udvikling og kognition præsenteres. Forskellige former for læring ses i sammenhæng med og med henblik på at analysere og vurdere uddannelsers og andre læringsmiljøers potentialer. Der fokuseres på begrebet kontekst i forhold til udviklingen af læringsteori, i kropslige, psykologiske, sociale og kulturelle perspektiver.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Modulansavrlig: Cathrine Hasse caha@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges som en vekslen mellem forelæsninger, holdundervisning og studenteraktiviteter. Dele af undervisningen organiseres som case- og undersøgelsesbaserede studier.

Dansk - der kan forekomme enkelte undervisningsgange på engelsk

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøveformen er aflevering af 2-3 individuelt udarbejdede,
produkter á maksimum 3 normalsider (7.200 anslag). Opgaverne
afleveres løbende gennem undervisningsforløbet og bedømmes af
underviserne. Der gives bedømmelsen bestået/ikke-bestået.