[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet er, at de studerende:
- Opnår viden om uddannelse og uddannelsessystemer, specifikt det danske
- Opnår teoretisk begrundet forståelse af opbygningen af og indholdet i uddannelsessystemet og af samspillet med samfundets andre læringsarenaer
- Kan anvende forskningsbaseret viden, teori og metoder til analyse af centrale og aktuelle forhold i uddannelsessystemet og samfundets andre læringsarenaer og på den baggrund diskutere relevante problemstillinger og løsningsforslag.
Som et særlig forskningsmetodisk aspekt er målet, at de studerende:
- Opnår kendskab til hvordan uddannelser og læringsarenaer kan beskrives og analyseres med kvantitative og kvalitative metoder.
Introduktion til uddannelsesbegrebet og til forholdet mellem uddannelsessystemer og læringsarenaer, herunder aktuelle tendenser som skiftet i fokus fra undervisning til læring og fokus på effektivitet i og effekt af uddannelse. Indkredsningen af og samspillet mellem samfundets forskellige læringsarenaer som uddannelse, arbejdsliv, samfunds- og familieliv; herunder subjektiveringsprocesser. Livslang uddannelse og livslang læring. Opbygning af det danske uddannelsessystem. Introduktion til forskellige begreber til en beskrivelse af uddannelsessystemets formål, funktion, virkning og sammenhæng. Deltagelse og gennemstrømning i og mellem de forskellige dele af uddannelsessystemet. Forskellige kompetenceniveauer og progressionen i mellem dem, herunder nationale og internationale kvalifikationsrammer. Metoder til beskrivelse af kompetencer og måling af effekter af uddannelse.
-
Modulansvarlig: Lars Geer Hammershøj ( lgha@dpu.dk )
Undervisningen organiseres som en vekslen mellem forelæsning, oplæg fra studerende, gruppearbejde og opgaveløsning.
Dansk
Annonceres senere
Der afleveres 3-4 mindre (a max. 4 sider) opgaver undervejs. Den konkrete udformning og udarbejdelse af opgaverne meldes ud ved modulets start.
På baggrund af en samlet bedømmelse af opgaverne vurderer underviseren, om den studerende har bestået modulet. Der gives bedømmelsen bestået/ikke-bestået.