Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Barndom, læring og didaktik ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat - Tilvalg
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Torsdage 9-11 samt nogle dage 11-14
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 28995

Formål

Valgfaget Barndom, Læring og Didaktik introducerer til didaktiske problemstillinger i det småbørnspædagogiske felt (de ca. 0-8-årige børn). Formålet er at give den studerende viden og kompetencer til at forholde sig kritisk konstruktivt og analytisk til problemstillinger i forbindelse med planlægning og gennemførelse af pædagogisk praksis, herunder vedrørende æstetisk læring og socialisering.

Den studerende

  • Har viden om og indsigt i samspillet mellem pædagoger/lærere og børn under pædagogisk virksomhed i dagtilbud, SFO og indskoling (de ca. 0-8-årige børn)
  • Har indsigt i pædagogiske og didaktiske teorier, og disses samspil med praksis i institutioner og skoler.
  • Kan identificere og analysere didaktiske problemstillinger på grundlag af både moderne og postmoderne forståelser.
  • Kan identificere og analysere didaktiske problemstillinger i relation til æstetisk læring og socialisering, herunder med fokus på krop og bevægelse.
  • Kan formulere og begrunde forslag til løsning af problemer i relation til pædagogisk praksis for 0-8 årige børn.

Indhold

Den begrebslige enhed af barndom, læring og didaktik omfatter væsentlige faktorer der konstituerer det småbørnspædagogiske felt (på engelsk: early childhood education and care), såvel målsætninger og indhold, som barn-voksen relationen, samt forhold børnene imellem. Endvidere forbindelser mellem omsorg, opdragelse, undervisning (herunder didaktik), med henblik på børnenes trivsel, æstetiske læring, socialisering, udvikling og dannelse.

Særligt om valgfag

Dette tilvalgsfag udbydes under Institut for Didaktik - Kandidat i Generel Pædagogik.

Forudsætningen for, at et valgfag bliver oprettet med ugentlig undervisning, er et deltagerantal på minimum 20 studerende. Ved tilmeldinger på minimum 10 studerende kan der oprettes en studiekreds med vejledning og enkelte samlinger.

Ved ansøgning om tilvalget, kræver det en forhåndsgodkendelse fra studienævnet ved Institut for Pædagogik. Medmindre valgfaget er udbudt på den uddannelse som du er indskrevet på. Så vil valgfaget figurere på din tilmeldingsseddel på selvbetjening.

Meritansøgningsskemaet kan hentes her: http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Faglige forudsætninger

Der henvises til studieordningens bestemmelser

Underviser

Modulansvarlig: Stig Broström ( stbr@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, gruppearbejde og plenumdiskussioner. I undervisningen er afsat tid til procesorienteret (kollektiv) vejledning med henblik på fremstilling af portfoliomateriale.

Dansk

Litteratur

Kompendier kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske universitetsskole

Bedømmelse

Portfolio med intern censur. I undervisningsplanen indskrives 3 deadlines for refleksionspapirer, mindre individuelle analyseopgaver, m.m. Til eksamen bedømmes portfolioen af underviserkollegiet som enten bestået/ikke-bestået. Portfolioen er individuel.