[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Dette valgfag udbydes under Institut for Pædagogik .
Forudsætningen for, at et valgfag bliver oprettet med ugentlig undervisning, er et deltagerantal på minimum 20 studerende. Ved tilmeldinger på minimum 10 studerende kan der oprettes en studiekreds med vejledning og enkelte samlinger.
Ved ansøgning om valgfaget kræver det en forhåndsgodkendelse fra studienævnet ved Institut for Pædagogik, medmindre valgfaget er udbudt på den uddannelse, som du er indskrevet på. I så fald vil valgfaget figurere på din tilmeldingsseddel på selvbetjening.
Meritansøgningsskemaet kan hentes her: http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/
Efter gennemført studieenhed kan den studerende på et videnskabeligt grundlag
Den offentlige sektor sætter de ydre rammer for de offentlige organisationer. De er kendetegnet ved, at de i modsætning til organisationer i den private sektor er underlagt en stærk politisk styring, som adskiller deres vilkår fra, hvad man kender i den private sektor. Studieenheden indkredser, hvad man kan forstå ved organisationer, hvordan organisationstænkningen har udviklet sig som videnskabelig disciplin, og hvilke perspektiver det indebærer. Et vigtigt perspektiv i studiet af de offentlige organisationer er organisationens forhold til dens omverden og hvordan man ledelsesmæssigt kan håndtere denne forholden sig til organisationens omverden. Vender man blikket mod organisationens indre, er mulighederne for at styre og påvirke den retning, organisationen bevæger sig i, stærkt påvirket af organisationens kultur. Den er med til at påvirke de rammer, indenfor hvilke beslutningsprocesser, magtrelationer, konflikter og kontrol i og med organisationen udfolder sig. Disse forhold er stærkt medvirkende til at påvirke de muligheder, der er for at udvikle organisationen. Denne problemstilling vil blive belyst fra forskellige teoretiske perspektiver.
Lektor Kasper Kofod, Institut for Pædagogik,
kako@dpu.dk
Lektor Lejf Moos, Institut for Pædagogik,
moos@dpu.dk
Undervisningen tilrettelægges sådan, at den veksler mellemforelæsninger, fremlæggelser fra studerende, vejledning og feed-back til studerende
Dansk
Tilvalg uden videregående studieprojekt (10 ECTS):
Modulet gennemføres ved aflevering af en skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern prøve med intern censur.
Tilvalg med videregående studieprojekt (20 ECTS):
Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.