[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Dette valgfag udbydes under Institut for Pædagogik .
Forudsætningen for, at et valgfag bliver oprettet med ugentlig undervisning, er et deltagerantal på minimum 20 studerende. Ved tilmeldinger på minimum 10 studerende kan der oprettes en studiekreds med vejledning og enkelte samlinger.
Ved ansøgning om valgfaget kræver det en forhåndsgodkendelse fra studienævnet ved Institut for Pædagogik, medmindre valgfaget er udbudt på den uddannelse, som du er indskrevet på. I så fald vil valgfaget figurere på din tilmeldingsseddel på selvbetjening.
Meritansøgningsskemaet kan hentes her: http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/
Socialpædagogikken beskæftiger sig i dag i høj grad med 'problemer' og 'målsætninger' i forhold til mellemmenneskelige relationer. Socialpædagogik er derfor ikke suverænt en særlig pædagogik for 'minusvarianter', men et langt bredere anliggende som en social pædagogik, der såvel skal bidrage til at sikre samfundets sociale sammenhængskraft, som til styrkelse af udsatte og sårbare børn, unge og voksnes handlekompetencer, selvstændighed og myndighed.
Efter gennemført studieenhed kan den studerende på et videnskabeligt grundlag:
I studieenheden analyseres socialpædagogiske problemstillinger på individ-, organisations- og samfundsniveau både som videnskabelige og som professionelle udfordringer med henblik på dels at tilvejebringe et grundlag for forståelse af og indsigt i, hvordan begrebet har været forstået historisk og teoretisk, og dels på at forstå dets historiske og aktuelle kontroverser og perspektiver. Studieenheden behandler desuden emner som socialpædagogikkens teori- og videnskabshistorie, problemer i mellemmenneskelige relationer, opdragelse, uddannelse, socialisering etc..
Modulansvarlig: Lektor Søren Langager, langager@dpu.dk
Dansk
Tilvalg uden videregående studieprojekt (10 ECTS):
Modulet gennemføres ved aflevering af en skriftlig opgave på 12-15 normalsider ekskl. litteraturliste (15-20 normalsider ved 2 studerende; 20-25 normalsider ved 3 studerende) med intern prøve med intern censur.
Tilvalg med videregående studieprojekt (20 ECTS):
Den studerende udarbejder en skriftlig rapport (20-25 normalsider ekskl. bilag og litteraturliste; ved 2 studerende 25-30 normalsider, ved 3 studerende 30-35 normalsider, dog højst 10 sider fælles), hvortil der knyttes et mundtligt forsvar af 30 minutters varighed (inkl. votering). Der er ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.