Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Vejledningspædagogik ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Torsdage kl. 11-14
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 28997

Formål

For alle tilvalgsmoduler gælder - ud over læringsmålene for de enkelte tilvalg - følgende generelle læringsmål:

Efter gennemført tilvalgsmodul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i tilvalgsmodulets genstandsområde og problemstillinger samt i relevante teoretiske indfaldsvinkler hertil og empiriske belysninger heraf
  • analysere, vurdere og diskutere væsentlige teoretiske, empiriske og/eller praksisrelaterede problemstillinger i tilknytning til det valgte genstandsområde - herunder disse problemstillingers relationer til det pædagogiske arbejdsområde og problemfelt.

Udover det har dette modul følgende mål:

  • Har viden om og indsigt i vejledningspædagogik og karriereudviklingsmæssig tænkning og praksis.
  • Kan analysere og vurdere vejledningsaktiviteter i en samfundsmæssig sammenhæng, herunder analysere forholdet mellem vejledning, uddannelse og arbejde og skal kunne indplacere vejledningsvirksomhed i den refleksivitet, der kendetegner komplekse senmoderne samfund.

Indhold

Modulet omfatter centrale temaer, der konstituerer vejledningspædagogik i forhold til individ-samfund og vejleder-vejledt dimensionerne. Desuden forholdet mellem vejledning og læring, samspil mellem vejledning, uddannelse og arbejde, og vejledning som en del af refleksivitet i det komplekst moderne samfund. Samt forskellige karriereudviklings- og vejledningsteoretiske tilgange og retninger.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Særligt om valgfag

Dette tilvalgsfag udbydes under Institut for Didaktik - Kandidat i Generel Pædagogik

Forudsætningen for, at et valgfag bliver oprettet med ugentlig undervisning, er et deltagerantal på minimum 20 studerende. Ved tilmeldinger på minimum 10 studerende kan der oprettes en studiekreds med vejledning og enkelte samlinger.

Ved ansøgning om tilvalget, kræver det en forhåndsgodkendelse fra studienævnet ved Institut for Pædagogik. Medmindre valgfaget er udbudt på den uddannelse som du er indskrevet på. Så vil valgfaget figurere på din tilmeldingsseddel på selvbetjening.

Meritansøgningsskemaet kan hentes her: http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/

Faglige forudsætninger

ingen

Underviser

Modulansvarlig; Ulla Højmark Jensen ( uhj@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

Se undervisningsplan

dansk

Litteratur

Kompendie kan købes på bibliotekket ved Danmarks Pædaogiske Universitetsskole

Bedømmelse

Eksamen er en integreret del af undervisningsforløbet hvor den studerende skal aflevere og have godkendt minimum 6 ud af 8 mulige refleksionspapir for at kunne bestå modulet. Et refleksionspapir er på 1000-2000 ord (2-4 sider) skrevet på baggrund af spørgsmål som underviseren har formuleret og som omhandler undervisningsgangens tema og litteratur. Modulets samlede opgaveportefølje indeholder altså som minimum 6 godkendte refleksionspapirer.

Refleksionspapiret afleveres i papirformat til den ansvarlige underviser til hver undervisningsgang. Hvis refleksionspapiret afvises af læreren har den studerende mulighed for at revidere det indenfor en tidsramme på 48 timer, inden det genindleveres til bedømmelse. Hvis den studerende ikke genindlevere sit refleksionspapir indenfor tidsrammen vil det blive vurderet i den foreliggende form som del af den samlede opgaveportefølje.

Godkendelsen sker på baggrund af den enkelte undervisers vurdering af om refleksionspapirets lever op til de stillede spørgsmål og modulets formål, ud fra karakterskalaen bestået/ikke-bestået.