Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Hvad har du gang i? Videnskab ser på videnskab (Q2) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 2. kvarter
  • Timer per uge: 2 X 2 timer per uge
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 33501

Formål

Har du nogensinde overvejet, hvad det er for aktiviteter du er deltager i, når du arbejder i laboratoriet eller i felten? Har du nogensinde tænkt: "Hvad er det jeg har gang i?" - Spørgsmålet er i højeste grad interessant og åbner for centrale spørgsmål i videnskabsstudier: Hvordan producerer man viden? Hvad er det videnskabsfolk laver og hvordan foregår deres samarbejde? Hvordan virker teorier og eksperimenter ind på hinanden i konkret videnskabeligt arbejde? Ved at studere videnskabsfolk i færd med deres arbejde har videnskabsteoretikere og -sociologer fundet en række svar på disse spørgsmål. I kurset vil vi diskutere resultaterne og sammenligne dem med dine egne erfaringer som kommende forsker.

Obligatorisk program

Mundtlige fremlæggelser og deltagelse i skriveværksted

Indhold

 

I kurset behandles følgende emner:

  • Laboratoriet: Hvad sker der i et laboratorium? Hvordan fastlægges videnskabelige resultater
  • Samarbejde i naturvidenskab: Kan man arbejde med naturvidenskab helt alene? Hvorfor samarbejder videnskabsfolk? Hvordan opnås frugtbart samarbejde? Hvilken rolle spiller sociale hierarkier? Hvilken rolle spiller tillid?
  • Videnskabsteori i praksis: Videnskabsteori har altid analyseret hypoteser, eksperimenter, teorier og facts og disses indbyrdes roller, men mange nye spørgsmål opstår, når man ser på konkret videnskabelig aktivitet: Er hypoteser centrale for forskning? Arbejder forskere virkelig med det formål at falsificere hypoteser? Hvornår forvandles en hypotese til en teori? Hvordan formuleres hypoteser? Hvad vil det egentlig sige at udføre et eksperiment? Hvilket forhold er der mellem eksperimenter og teorier? Hvordan opdages videnskabelige kendsgerninger? Eller er det overhovedet tale om at de "opdages", måske bliver de "produceret"?

Kurset baseres på litteratur fra videnskabsteori og videnskabsstudier, på de studerendes kritiske dømmekraft og på deres egne erfaringer. Vi vil diskutere tidskriftsartikler og kapitler fra bøger med henblik på den viden og den know how, du har opnået gennem dit studium. Vi vil lave fremlæggelser og skriveøvelser, som vil hjælpe dig med at skrive et essay ved kursets afslutning.

 

Faglige forudsætninger

Gennemførelse af et af de kurser i fagets videnskabsteori, der indgår bacheloruddannelserne ved ST.

Underviser

Susann Wagenknecht, Brian Hepburn & Hanne Andersen (ansv.)

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarer og mundtlige fremlæggelser fra kursusdeltagerne.

Engelsk (evt. dansk)

Litteratur

Kompendium

Kursushjemmeside

AULA, via link www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning

Eksamensterminer

2. kvarter

Udbyder

Institut for Videnskabsstudier

Tilmelding til undervisning

Via selvbetjening

Læringsmål

Efter gennemført kursus skal den studerende kunne:

  • Beskrive og sammenligne centrale synspunkter fra videnskabsteori og videnskabsstudier vedrørende laboratoriearbejde, eksperimenter og videnskabeligt samarbejde
  • Kritisk analysere og diskutere detaljerede case studier fra videnskabelig praksis
  • Reflektere over egne erfaringer, der er opnået som del af et naturvidenskabeligt studium, og sammenligne med de fremstillinger, der gives i videnskabsteori og i videnskabsstudier
  • Præsentere emner og case studies fra videnskabsteori og videnskabsstudier i skrift og tale
  • Kommunikerer med studerende fra andre scienceuddannelser om karakteren af laboratoriearbejde, eksperimenter og samarbejde samt foretage sammenligninger på tværs af disciplingrænser

Bedømmelse

  • Skr.opg/afl., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • 5 xxxxx

Essay udarbejdet af den studerende bedømt efter 7-trinsskala. Ekstern censur.