[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med det propædeutiske kursus som helhed er at give de studerende et så basalt kendskab til det tjekkiske sprog (svarende til højt niveau i gymnasiet), at hun/han kan påbegynde det egentlige studium. Kurset er delt op i to forløb: Propædeutik 1 og Propædeutik 2.
Propædeutik 1 er tilrettelagt som et elementært sprogkursus. I løbet af efterårssemesteret gennemgås et lærebogssystem for begyndere, der hurtigt og effektivt vil sætte den studerende ind i hovedtrækkene i det tjekkiske sprog, herunder det tjekkiske bøjningssystem og det mest basale ordforråd. Den studerende vil lære at begå sig sprogligt i gængse kommunikationssituationer samtidigt med, at han/hun gennem et intensivt sprogarbejde skaber sig et overblik over den tjekkiske sprogkultur samt de vigtigste tjekkiske realia. Et af hovedmålene for den første del af propædeutikkurset er at gøre den studerende i stand til at forstå principper bag det tjekkiske grammatiske system og anvende denne viden i praksis, især ved læsning af tekster. Undervisningsforløbet er bygget op om omkring lærebogssystemet, der vil blive suppleret med diverse grammatikoversigter og omfattende øvelsesmateriale til indlæring af grammatik, ordforråd, lytte- og læseforståelse. Stor vægt lægges ligeledes på samtaletræning og opøvelse af korrekt udtale.
Det grammatiske apparat beskrives kontrastivt, dvs. på baggrund af det danske sprogsystem for at anskueliggøre de strukturelle forskelle mellem dansk og tjekkisk. For at sikre, at sammenligningsgrundlaget er til stede, skal den studerende som del af propædeutikkurset deltage i overblikskurset i dansk grammatik, der udbydes i starten af semesteret.
Ingen
Katerina Hausildová
Undervisningen foregår primært som øvelser over lærebogsmaterialet, suppleret med samtaleøvelser m.m.
Dansk/Tjekkisk
Lída Holá: New Czech Step by Step . Akropolis, 2006 (lærebog + øvebog)