Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Zoofysiologi ( efterår 2007 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 1. + 2. kvarter
  • Timer per uge: 4-8
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 5989

Formål

At give deltagerne et grundlæggende kendskab til ved hvilke mekanismer dyr opretholder deres basale livsfunktioner under skiftende miljøbetingelser. Kurset omhandler hvad dyr gør og hvordan de gør det, og der gives eksempler på de specielle problemer, der kan være med at opretholde livsfunktioner under meget forskellige forhold m.h.t. temperatur, saltholdighed etc.

Obligatorisk program

Laboratorieøvelser

Indhold

I forelæsningerne gennemgår vi de problemstillinger der er forbundet med opretholdelsen   af grundlæggende livsfunktioner for dyr i deres naturlige miljø. Følgende emner vil blive belyst:

 

  • Energimetabolisme
  • Temperaturforhold, temperatureffekter
  • Termoregulering
  • Gasudveksling
  • Blodets gas transport
  • Hjerte- og kredsløbsfysiologi
  • Vand- og saltbalance
  • Muskelfysiologi
  • Nerve- og sansefysiologi
  • Hormoner

 

I de teoretiske øvelser vil vi regne opgaver og/eller diskutere emner, der i større detalje behandler de emner, der er blevet gennemgået i forelæsningerne. Vi lægger vægt på, at de studerende selv kommer på banen, og vi vil fungere som konsulenter for studenterne mens de selv regner/diskuterer i grupper. I laboretorieøvelserne arbejdes der grundigt (eksperimentelt) med udvalgte områder inden for det gennemgåede stof (temperatur/termoregulering, muskelfysiologi, neurofysiologi og respirationsfysiologi). Øvelserne afsluttes med en øvelsesgennemgang, hvor resultaterne diskuteres og der udarbejdes herefter en skriftlig rapport for hver øvelse. Der lægges vægt på rapporterne, og de skal godkendes før man kan indstilles til eksamen.

 

Læringsmål

Når kurset er færdigt, forventes de studerende at kunne

 

  • Beskrive opbygningen af de celler/organer/organsystemer, der er involveret i varetagelsen af de forskellige livsfunktioner, og sammenhængen mellem struktur og funktion.

 

  • Identificere væsentlige fysiologiske problemstillinger i forbindelsen med opretholdelsen af livsfunktionerne og beskrive hvordan forskellige dyr løser disse problemer.

 

  • Anvende ligninger, der beskriver kvantitative sammenhænge mellem fysiologiske størrelser (F eks. Nernst ligningen, Goldman ligningen, Ficks princip, Varmebalanceligningerne, Poiseuilles og   Laplace´s ligninger).

 

  • Beskrive hvorledes man eksperimentelt kan undersøge fysiologiske problemstillinger.

 

  • Fortolke resultater fra udvalgte eksperimentelle undersøgelser og forklare betydninger heraf.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Hans Malte Nielsen , Hans Gesser og Peter Teglberg Madsen

Undervisnings- og arbejdsform

1. kvarter: 2F/uge i 7 uger, 2 TØ/uge i 6 uger, 4 LØ/uge i 4 uger

2. kvarter: 2F/uge i 7 uger, 2 TØ/uge i 7 uger, 4 LØ/uge i 4 uger

Dansk

Litteratur

Moyes og Schulte: Principles of Animal Physiologi

Øvelsesvejledning

Udleverede noter

Kursushjemmeside

www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Ordinær eksamen: 2. kvarter

Reeksamen: August

Udbyder

Biologisk Institut

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Biologi

Målgruppe

2. år

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i biologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i biologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i biologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefaget i biologi

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


  • 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler (lærebog, øvelsesvejledning, noter, lommeregner)
  • Bedømmelse efter 7-trinsskalaen
  • Ekstern censor