Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Augmented Reality (3Q) ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Valgfrit overbygningskursus
  • Semester/kvarter: Q3 i 2007/2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 7830

Formål

Deltagerne vil efter kurset have indsigt i begreber, teknologier, teorier og design problemstillinger, der er fundamentale i augmented reality forskning. Arbejdsmetoderne i kurset vil endvidere sætte deltagerne i stand til at designe augmented reality løsninger til et udvalgt anvendelsesområde. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at læse og forstå videnskabelige artikler.

Obligatorisk program

Ugeopgaver

Indhold

Augmented reality er et forskningsfelt, der integrerer fysiske og digitale omgivelser i en blandet virkelighed. Fra et teknisk perspektiv kan man anvende et bredt spektrum af teknologier fra små indlejrede enheder til storskala projektioner og sensor-installationer til at skabe en augmented reality oplevelse. Eksempler på augmented reality teknologier er kontekst-sensitive systemer, ARToolkit med visuelle mærker der linker til lag af 3D visualiseringer, RFID chips, Semacodes, digital papir og blæk, sensor-baseret interaktion og wearable computers. Teoretisk skelnes der mellem fremgangsmåder for augmented reality, der integreres i hhv. omgivelsen, de objekter der arbejdes med, og brugeren selv. Augmented reality har også tætte bånd til andre nyere forskningsområder som pervasive computing, ubiquitous computing, ambient computing, håndgribelige grænseflader, interaktive rum, mv. Kurset vil give et overblik over den klassiske litteratur på området samt en række teknologier og anvendelser.

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
  • beskrive hovedkategorierne indenfor augmented reality forskning og deres karakteristika.
  • anvende augmented reality begreber i forhold til et udvalgt anvendelsesområder.
  • evaluere styrker og svagheder ved augmented reality løsninger.
  • designe og prototype augmented reality løsninger til et anvendelsesområde som en del af projektarbejdet.

Faglige forudsætninger

Erfaring fra et par overbygningskurser

Underviser

Kaj Grønbæk

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, studenter præsentationer og diskussioner (3t/uge)

Litteratur

Web baseret kompendium af forskningsmæssige artikler

Kursushjemmeside

http://www.aula.au.dk/courses/AR08/

Udbyder

Datalogisk Institut

Tilmelding til undervisning

http://www.brics.dk/~mis/enrollment.html

Bedømmelse

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx
Individuel mundtlig eksamen
7-skala, intern censur