[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Datalogiens frembringelser påvirker på mange måder og områder samfundets udvikling og muligheder, ligesom datalogiens nuværende rammer og indhold for eksempel er historisk, teknologisk og samfundsmæssigt betinget. Formålet med kurset er at præsentere og diskutere centrale datalogiske praksiser, som den datalogistuderende møder i sine studier og hverdag. Begreberne perspektiveres på forskellig led for at give den datalogistuderende en bedre basis for at forholde sig til sit fags nuværende status og randbetingelser.
Aktiv deltagelse, herunder godkendt mundtligt oplæg og godkendt skriftlig referat og/eller synopsis
.
Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende styrende spørgsmål:
- Hvad vil det sige at være (en god) datalog, og hvordan forholder datalogien sig til andre videnskaber?
- Hvordan ser dataloger på verden og har disse måder ændret sig?
- Er datalogi kunst, videnskab, teknologi eller forretning?
- Hvad er datalogisk sandhed, og hvad er forholdet mellem teori og praksis?
- Hvad laver en datalog, når hun modellerer problemer?
-
Hvordan påvirker datalogi andre videnskabers udvikling og arbejdsbetingelser?
-
Hvad er datalogiens etiske og politiske rammer?
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
-
redegøre for fagets særpræg og dets forhold til andre akademiske discipliner,
-
redegøre for, hvad det vil sige at være datalogi uddannet i Danmark,
-
diskutere hvad faget indebærer af videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger og
-
reflektere over fagets indhold, dets historie og dets samfundsmæssige funktioner.
Kompendium samt udleveret materiale.
AULA, link fra www.si.au.dk/uddannelse/undervisning
Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamination i august.