[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Forelæsning mandag 10-12 og onsdag 10-12 i lokale 310, bygning 1252
Instruktortimer fredag 10-11 i lokale 044, bygning 1410
In the final evaluation it will be taken into account to what extent the student:
Perioden efter 2. verdenskrig i Europa har set et boom af opståede internationale, overstatslige og mellemstatslige politiske institutioner. Blandt disse er Den Europæiske Union (EU) og Europarådet (COE) de mest prominente og disse to europæiske politiske institutioner vil bære det primære fokus i dette kursus. EU og COE er meget forskellige i spændvidde og arbejdsmetoder selvom de komplementerer hinanden. Kort sagt er udgangspunktet for EU en økonomisk forståelse for regional stabilitet, hvor COE primært arbejder med at promovere rettigheder og udbredelse af parlamentarisk demokrati i Europa. Kurset tilbyder en solid introduktion til både teoretisk og empirisk indsigt i EU's og COE's funktioner. Ved tilfredsstillende færdiggørelse af kurset vil de studerende være i stand til at analysere centrale funktioner i EU's og COE's bestemmende organer og politiske områder samt at identificere og kritisk bedømme nøgleproblemer i relation til disse.
Den studerende kan først indstille sig til eksamen i Europæisk kulturanalyse og Europæiske institutioner, når eksamen i Kulturteori er bestået.
Ann-Christina Lauring Knudsen
Kurset består af en kombination af forelæsninger efterfulgt af vejledning og holdbaserede seminarer og diskussioner.
Engelsk
Obligatorisk bliver: Michelle Cini (ed.), European Union Politics, 2nd edn ., Oxford University Press, 2007 [det er vigtigt, at det er den rigtige udgave, for 1st edn. fra 2004 er for gammel]
Desuden vil der være en reader, der er lidt forskellig til de to fag. Jeg kan også anbefale som ekstra læsning: Simon Hix, The Political System of the European Union, Palgrave Macmillan 2005
Written assignment.
Detailed provisions:
The examination is a portfolio examination consisting of two steps: 1) a 3 hour test where the student may bring course literature, course notes, dictionaries and a laptop or personal computer; 2) a research paper of minimum 5 and maximum 6 pages. The research paper should be developed in connection with the specific focus of the seminars chosen by the instructor and include references to the syllabus. The research paper should be handed in at the end of the course. The two parts of the portfolio have equal weight in determining the grade.