[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Torsdage kl. 14-16 i bygn. 1465, lok. 616
Første gang: 7. februar 2008
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
-
er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner-
demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion-
udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne-
er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer.
Weighing and Comparing Values
Persons and societies are often faced with choices that involve comparing and weighing the value of apparently quite different kinds of goods. On a personal level, we might have to choose between a love relationship and a particular career, or between a trip to St. Tropez and taking care of one's family. As a society we currently face hard choices between apparently disparate goods, like economic development and saving the environment, or between upholding civil liberties and respecting religious emotions. Some choices involve the added complexity of having to weigh and compare human lives, both present and future.
A central assumption behind much theorising in consequentialist ethics, decision theory, and economics is that goods of such different kinds can be adequately weighed and compared in order to determine which choice maximises the good the most. But how exactly are we to conceive of such weighing and comparison? Do we sometimes face choices between goods that are incomparable, such as to disallow rational choice between them? And what consequences would such cases have to the tenability of consequentialist ethics? These are some of the questions this seminar will focus on. The aim is to introduce participants to the latest philosophical theorising on value comparison, and to introduce some of the most recalcitrant problems faced by any such theory.
This course will also be of potential interest to philosophically minded students in economics and political science. Students from these disciplines who wish to take the course for credit are encouraged to enrol.
More information can be found on www.aula.au.dk or by email: filasp@hum.au.dk
Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.
Engelsk
John Broome, 'Weighing Goods', Blackwell Publishers, 1991.
John Broome, 'Weighing Lives',
Ruth Chang (ed.), 'Incommensurability, Incomparability, and Practical Reason',
Emneprøve 1 (10 ects) =
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Emneprøve 2 (10 ects) = Fri skriftlig opgave.
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Grundfagsprojekt (15 ects) =
Eksamen aflægges ved en fri, skriftlig hjemmeopgave udarbejdet af 3-4 studerende, hvis emne og pensum godkendes af vejlederen, samt en efterfølgende mundtlig eksamination. Opgaven kan tage form af gensidigt supplerende dele eller fremtræde i mere dialogisk form. Opgaven er produkt af et fællesprojekt, og det skal ikke fremgå, hvem der er forfatter til opgavens enkelte dele. Opgavens omfang er 10 sider per studerende. Den mundtlige eksamination, der varer 30 minutter inkl. censur, afholdes individuelt, således at en individuel bedømmelse bliver mulig. Den enkelte studerende forventes at kunne gøre rede for hele opgaven.