Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Disciplinkursus: Theory of Value Comparison ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1
  • Timer per uge: 2 timer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10265

Tid og sted

Torsdage kl. 14-16 i bygn. 1465, lok. 616

Første gang: 7. februar 2008

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner

demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion

-

udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne

er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer.

Indhold

Weighing and Comparing Values

Persons and societies are often faced with choices that involve comparing and weighing the value of apparently quite different kinds of goods. On a personal level, we might have to choose between a love relationship and a particular career, or between a trip to St. Tropez and taking care of one's family. As a society we currently face hard choices between apparently disparate goods, like economic development and saving the environment, or between upholding civil liberties and respecting religious emotions. Some choices involve the added complexity of having to weigh and compare human lives, both present and future.

 

A central assumption behind much theorising in consequentialist ethics, decision theory, and economics is that goods of such different kinds can be adequately weighed and compared in order to determine which choice maximises the good the most. But how exactly are we to conceive of such weighing and comparison? Do we sometimes face choices between goods that are incomparable, such as to disallow rational choice between them? And what consequences would such cases have to the tenability of consequentialist ethics? These are some of the questions this seminar will focus on. The aim is to introduce participants to the latest philosophical theorising on value comparison, and to introduce some of the most recalcitrant problems faced by any such theory.

 

This course will also be of potential interest to philosophically minded students in economics and political science. Students from these disciplines who wish to take the course for credit are encouraged to enrol.

 

More information can be found on www.aula.au.dk or by email: filasp@hum.au.dk

 

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Asbjørn Steglich-Petersen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.

Engelsk

Litteratur

John Broome, 'Weighing Goods', Blackwell Publishers, 1991.

John Broome, 'Weighing Lives', Oxford University Press, 2004

Ruth Chang (ed.), 'Incommensurability, Incomparability, and Practical Reason', Harvard University Press, 1998.

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Emneprøve 1 (10 ects) =

Fri skriftlig opgave

Nærmere bestemmelser

Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).

Emneprøve 2 (10 ects) =  Fri skriftlig opgave.

Nærmere bestemmelser

Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).

Grundfagsprojekt (15 ects)

Eksamen aflægges ved en fri, skriftlig hjemmeopgave udarbejdet af 3-4 studerende, hvis emne og pensum godkendes af vejlederen, samt en efterfølgende mundtlig eksamination. Opgaven kan tage form af gensidigt supplerende dele eller fremtræde i mere dialogisk form. Opgaven er produkt af et fællesprojekt, og det skal ikke fremgå, hvem der er forfatter til opgavens enkelte dele. Opgavens omfang er 10 sider per studerende. Den mundtlige eksamination, der varer 30 minutter inkl. censur, afholdes individuelt, således at en individuel bedømmelse bliver mulig. Den enkelte studerende forventes at kunne gøre rede for hele opgaven.