[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fredage kl. 12-14 i bygn. 1467, lok. 515
Første gang: 8. februar 2008
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner-
demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion-
udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne- er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer.
Duty or rights based theories of ethics are often collected under the term "deontology". As such it represents one of the main strands of moral philosophy. It is not entirely clear and unambigous, however, what it means for a theory to be deontological and what a deontological position amount to in practice. The aim of the course is to shed some light on this.
The following are among the questions we will explore :
- What does "deontology" mean: is it characterized by a single idea or set of ideas or are deontological theories held together by "family resemblances" only?
- How are deontological theories justified -- what are the main arguments for and against (various versions of) deontology?
- Which factors of human actions and conduct are relevant from a deontological perspective -- compared to e.g. a utilitarian one?
- What role does deontological arguments play in discussions of problems regarding e.g. abortion, euthanasia, genetic enhancement, organ & tissue donation, declaring & conducting war, and fighting terrorism?
Dette kandidatudbud er også åbent for BA-studerende, der skal skrive grundfagsprojekt.
Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.
The texts will mainly consist of contemporary articles and textbooks (Kant and other Great Dead Philosophers will probably be mentioned occasionally!). Course participants are asked to obtain two books: Stephen Darwall (ed.), Deontology , Blackwell 2003 and Shelly Kagan, Normative Ethics , Westview Press 1998 (they are both "cheapish"). Remaining texts will be collected in a compendium (cheap!)
Emneprøve 1 (10 ects ) = Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser.
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Emneprøve 2 (10 ects ) = Fri skriftlig opgave.
Nærmere bestemmelser. Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Grundfagsprojekt (15 ects ) =
Eksamen aflægges ved en fri, skriftlig hjemmeopgave udarbejdet af 3-4
studerende, hvis emne og pensum godkendes af vejlederen, samt en
efterfølgende mundtlig eksamination. Opgaven kan tage form af gensidigt
supplerende dele eller fremtræde i mere dialogisk form. Opgaven er produkt
af et fællesprojekt, og det skal ikke fremgå, hvem der er forfatter til
opgavens enkelte dele. Opgavens omfang er 10 sider per studerende. Den
mundtlige eksamination, der varer 30 minutter inkl. censur, afholdes
individuelt, således at en individuel bedømmelse bliver mulig. Den enkelte
studerende forventes at kunne gøre rede for hele opgaven.