[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den videnskabsteoretiske del
Fysikken er unik ved at være universel og ved direkte at forholde sig til klassiske filosofiske spørgsmål som rum, tid, kausalitet og determinisme. Faget er da også blevet opfattet som en mønstervidenskab, som andre videnskaber i princippet bør reduceres til. Men fysik er også en eminent praktisk videnskab, en teknologisk produktiv kraft og dermed en vigtig faktor i økonomi og politik. I kursets teoretiske del vil bl.a. disse forhold blive diskuteret og eksemplificeret, sådan at den studerende kan få et rigere perspektiv på de fysiske videnskaber end det rent fagtekniske.
Ved kursets afslutning forventes deltagerne at
· have opnået en forståelse for fagets særpræg og for dets forhold til andre videnskaber,
· kunne diskutere de teoretiske og etiske problemstillinger, der knytter sig til fysikken,
· kunne reflektere over faget fysik, dets historie og dets samfundsmæssige funktion.
Den eksperimentelle del
Kursets eksperimentelle del, som er afkoblet fra den teoretiske, tilsigter at give den studerende mere erfaring med eksperimentelt arbejde, herunder især et uddybet kendskab til måleusikkerheder: Fysik kaldes ofte en eksakt videnskab. Dette skal betragtes med den modifikation at alle fysiske eksperimentelle data er behæftede med en vis usikkerhed. Ved rapporteringen af sådanne data og ved disses sammenligning med andre data og teoretiske resultater er det derfor nødvendigt at kende denne usikkerhed. Formålet med den eksperimentelle del af kurset er at give kendskab til stringent behandling og rapportering af eksperimentelle data.
Den videnskabsteoretiske del
Aktiv deltagelse herunder et godkendt mundtligt oplæg.
Den videnskabsteoretiske del
Undervisningsplanen for kursets videnskabsteoretiske del kan sammenfattes i følgende temaer:
Den eksperimentelle del
Kursets eksperimentelle del består af 5 eksperimentelle øvelser og 4 forelæsninger vedrørende præcision, måleusikkerhed, sandsynlighed og statistik. Øvelsesplan:
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
Disse læringsmål testes ved det obligatoriske program.
Den videnskabsteoretiske del
2 timers forelæsning og 2 timers teoretiske øvelser om ugen med tekstgennemgang og deltageroplæg i 7 uger.
Den eksperimentelle del
4 x 1 times forelæsning, 4 x 3 timers øvelse samt 1 x 5 timers øvelse.Den videnskabsteoretiske del Helge Kragh
Den eksperimentelle del Helge KnudsenDen videnskabsteoretiske del H. Fink m.fl., Universitet og Videnskab: Universitetets Idehistorie, Videnskabsteori og Etik (København, 2003); H. Kragh, Naturerkendelse og Videnskabsteori (Århus, 2004).
Den eksperimentelle del Kompendium
Den videnskabsteoretiske del
Bunden, skriftlig 2-dages hjemmeopgave internt bedømt efter 13-skalaen.
Den eksperimentelle del
Aktiv deltagelse i laboratoriearbejdet indebærende fremmøde ved laboratorieøvelserne og efterfølgende godkendelse af de tilhørende skriftlige rapporter.
Det samlede kursus En beståelse af det samlede kursus kræver, at såvel den videnskabsteoretiske som den eksperimentelle del er bestået.